Mor 21. století? Civilizační choroby, nemoci a onemocnění

Před ochodem do práce stihnete silnou kávu, snídani sfouknete v McDonaldu, oběd kvůli pracovnímu vytížení nestíháte a večer do sebe nasypete, co kde najdete? Spěšné životní tempo vám nebrání dopřát si krabičku cigaret denně, na návštěvu bazénu si však hledáte čas jen těžko? Pak právě vy jste ideálním adeptem na jednu z civilizačních nemocí. 

Mezi civilizační choroby totiž řadíme zdravotní problémy způsobené tím, že moderní člověk není schopen vyrovnat se s veškerým komfortem, možnostmi a vymoženostmi, které mu současný svět nabízí.

Ačkoliv se to na první pohled nezdá, kromě spousty výhod (prestižní zaměstnání, desítky typů a značek jednoho výrobku, dvě auta na jednu rodinu atd.) přináší současný komfortní způsob života i řadu rizik, které mohou způsobit velké zdravotní problémy a nezřídka kdy i smrt.

Obezita, cukrovka, srdečně-cévní onemocnění, zánětlivá revmatická onemocnění kloubů, předčasné porody a potraty, deprese či únavový syndrom. To jsou jen některé z řady chorob, které současná medicína označuje jako civilizační.

Kvůli čemu vznikají? Příčin je hned několik, všechny však souvisí s pohodlným životním stylem a finančním zabezpečením, které umožňuje dopřávat si množství jídla i jinak ukojovat své potřeby. Cena za to je však vysoká. Přemrštěné nároky, jež jsou na člověka kladeny, často působí negativně na psychickou i fyzickou stránku.

Někteří Američané prý za den ujdou maximálně pár desítek metrů – do práce jedou autem, v zaměstnání se pohybují mezi kanceláří, bufetem a výtahem a domů, kde usednou buď opět ke svým počítačům, k televizorům, či v lepším případě ke knize, se dopravují opět autem.

Pokud se navíc k tomuto sedavému stylu života ještě stravují ve fast foodech, kouří a nijak se nežinýrují ani co se alkoholu týče, mají nakročeno k velkým zdravotním problémům již ve středním i mladším věku.

Právě špatné stravovací návyky jsou dalším spouštěcím mechanismem civilizačních chorob. Místo bílkovin, vlákniny, libového masa, ovoce, zeleniny či mléčných výrobků snězených v klidu, se v časovém presu hladoví cpeme cheeseburgery, gyrosy, bagetami a podobnými zabijáky.

Vodou z vodovodu pohrdáme, raději si dopřáváme koly, ovocné limonády s vysokým obsahem cukru či zaručeně 100% džusy, které ovoce viděly opravdu jen z veliké dálky.

Procenta podílu civilizačních chorob na úmrtí jsou děsivá (50 % úmrtí je v důsledku srdečních chorob, příčinou dalších 20 % jsou nádory) a vy si nechcete přiznat, že některé či dokonce mnohé z příčin těchto zdravotních potíží poznáváte?

Pojďme se podívat na to, jak se jim zkusit vyhnout, nebo alespoň zmírnit jejich dopady. Není nutné denně absolvovat 15kilometrové túry, pro zdravý chod srdce stačí 30 minut pohybu denně. Do pohybu se však neřadí jen běh či plavání, ale třeba i svižná chůze nebo shrabování listí na zahradě.

Mnohokrát skloňovaná rada začít s pohybem tak, že vystoupíte o zastávku dříve a zbytek cesty domů dojdete, se možná zdá jako směšná, ale opravdu funguje. Kdo má čtyřnohého mazlíčka vyžadujícího pořádnou procházku minimálně třikrát denně, má o starost míň.

Pokud ho nemá, proč si jej nepořídit? Samozřejmě jde o zodpovědnost, starost i finanční investici, plusy však převažují. Pejsek pomůže vyhnout se či alespoň zredukovat další z příčin civilizačních chorob, tedy stresu.

Stravovat se jenom zeleninou a ovocem či jíst pouze obilniny je hloupost a zdraví na jednostranný přísun živin dojede stejně rychle jako na přebytek tuků a cukrů. Není dobré to přehánět s dietami ani s přejídáním, hodí se mít vždy v kabelce jablko či domácí müsli tyčinku, které zabrání nekontrolovaným nájezdům na cukrárnu či prodejce párků v rohlíku.

Čemu se měl každý opravdu vyhnout, je večerní či hůře noční přejídání. Tuky získané při něm totiž tělo spaluje velmi těžko a pomalu a právě ty se většinou ukládají tzv. do zásoby.

O kouření a přebytku alkoholu toho už bylo napsáno mnoho, přesto se těchto neřestí mnozí nedokáží vzdát. Je těžké přestat kouřit ze dne na den, někdo nedokáže přestat kouřit vůbec, ani přes možnosti různých způsobů rozloučení se s tabákem, od náplasti, centra pro odvykání a dalších variant.

Těmto kuřáckým „vášnivcům“ je možné doporučit pouze kouření omezit, z 20 denně postupně přejít alespoň na 10.

Podobná rada platí u alkoholu, který je na rozdíl od cigaret v malém množství prospěšný; místo dvou skleniček vína k večeři si zkuste dát jednu, místo pěti piv v hospůdce dvě, která do sebe nebudete házet jako štamgast, ale pořádně si je vychutnáte.

Největší zrádností civilizačních chorob je, že se jejich příznaky objevují až se zpožděním, mnohdy až několika let. Ve všech rizikových oblastech se doporučuje tedy staré heslo našich babiček, všeho s mírou

Nikdo přeci nechce, aby se od 35 let a v nejproduktivnějším věku musel spoléhat na denní pomoc lékařů, musel utrácet stovky měsíčně za léky a byl omezován v mnoha oblastech všedního života. Nebo ano?