Co způsobuje nekontrolovatelnou chuť na jídlo

Potýkáte se s neustálou chutí na jídlo? Podívejte se, co za tím může být.

Únava, nesoustředěnost, podrážděnost, vypadávání vlasů, lámavost nehtů, snížené libido a neustálá chuť na jídlo značí nedostatek plnohodnotných bílkovin.

Člověk se nedostatek bílkovin snaží kompenzovat sladkými jídly a ovocem, které můžou vést k nadměrnému ukládání tělesného tuku, pokud tuto energii nevyužíváte při aktivním pohybu a cvičení.

Nezvladatelná touha po jídle a následné přejídání mohou být způsobeny také chronickým stresem. Ať už je stres z úzkosti, obav, nedostatku spánku, nadměrného cvičení nebo špatných stravovacích návyků.

Když jste ve stresu, musíte sáhnout po některém z oblíbených jídel, abyste se dostali do pohody.

Které potraviny nás hodí do pohody?

Jsou to ty, které v našem mozku spouští pozitivní, slastné pocity. Můžete se jimi odměnit nebo zahnat špatnou chvilku. Jednou si je s těmito pocity spojíte a pak už stačí prožívat znovu tu (pozitivní nebo negativní) chvíli a hned si (ať vědomě či podvědomě) vybavíte ty příjemné pocity, které zažíváte při konzumaci té dobroty.

Jedná se zkrátka o jídlo, které musíte mít. Buď si jej pádíte koupit hned, nebo při cestě z práce. Pocity a chutě jsou silnější a hned jak se do něj zakousnete, cítíte se blaženě a úžasně.

Problém je v tom, že takové jídlo (a další „prázdná“ jídla) vám nedodá žádné živiny, ale vytvoříte si na ně návyk. Chtění se promění v potřebu.

A to ani nemusíte mít hlad! Potřebujete uspokojit pouze chuť. Stačí jít kolem voňavého stánku se sladkostmi nebo reklamou na lahodný hamburger s hranolky. V mozku už máte uložené, že vám konzumace těchto pochoutek přinese radost a pocity štěstí, tak po nich sáhnete automaticky.

Zdroj: Robert Brennan

Proč máme chuť na přeslazené, zpracované a tučné potraviny, místo abychom si dali rýži s masem?

Náš mozek reaguje na konkrétní chutě – sladkou, slanou a tučnou. Tohoto jsou si obchodníci moc dobře vědomi, proto vytvářejí taková „jídla“, která nemají žádnou výživovou hodnotu a na kterých si vytvoříte výše popsanou závislost. Vaše chuťové buňky a mozek budou po jejich konzumaci v sedmém nebi.

Hranolky, fastfood, sušenky, čokolády a další. Čím tučnější a sladší, tím lépe. Po tomto jídle nebudete nasycení ani tělu nedodáte žádné živiny, ale budete jej chtít víc a víc. Váš mozek a chutě se nebudou chtít tohoto potěšení vzdát.

Co na to říká tělo?

Při takovém stravování vaše tělo strádá z nedostatku živin. Můžete mít nadváhu 10 nebo 50 kilo, ale jste podvyživení. Plnohodnotné bílkoviny slouží tělu jako základní stavební materiál, jsou hlavní stavební složkou nezbytnou pro růst, vývoj a zachování tělesných struktur organismu.

Tuky řídí hormony, rozpouští některé vitaminy, chrání orgány a pro určité lidi můžou sloužit jako dobrý zdroj energie.

Sacharidy mohou sloužit. jako zdroj energie pro aktivní cvičence a pro ty, komu sedí

Jak z toho ven?

Nebudu vám mazat med kolem pusy. Závislost na požitku z „prázdného“ jídla, které vám přináší takovou radost, není lehké opustit, ale není to ani nemožné. Zvládnete to, ale budete muset být silní, vytrvalí a důslední.

Samozřejmě nesmím opomenout složení stravy, na kterou se budete muset zaměřit. Vašimi přáteli se stanou plnohodnotné bílkoviny, kvalitní tuky a sacharidy. Jaký poměr a čeho více vám přesně neřeknu, protože to každý máme jinak.

Zdroj některých informací: Jídlo na prvním místě