Tuky – nasycené, nenasycené, trans tuky

Při spojení tuk v jídle si většina z nás představí přibírání na váze, snad i přímo tloustnutí. Taková představa je ovšem celkem zjednodušená a nepřesná. Tuky lidské tělo potřebuje podobně jako třeba vodu.

Důležité ovšem je volit ty správné tuky, ty zdravé. Existuje celé množství zdrojů nezdravých tuků, s nimiž je skutečně spojeno nejen přibývání na váze, ale taky spousta dalších zdravotních problémů.

Tuky jsou důležitou složkou přispívající k celkovému zdraví, protože pomáhají tělu vstřebávat vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K), dodávají živiny nervovému systému, pomáhají regulovat úroveň hormonů a fungují jako izolace těla při extrémních teplotách.

Dobré tuky člověka chrání před přejídáním, protože mu jsou schopny říct, kdy má přestat jíst – cítí se díky nim nasycený. Především ale tuky představují alternativní zdroj energie, takže tělo nezačne pálit bílkoviny, které potřebuje ke stavbě a opravě tkáňových buněk.

Existují 3 hlavní skupiny tuků:

  • nasycené
  • nenasycené
  • trans tuky

Které jsou pro tělo důležité a kterým se raději vyhnout?

Trans tuky

Posledně jmenované, tedy trans tuky, jsou opravdovým zlem pro naše tělo. Jde o nasycené tuky, které jsou vědecky vytvořené z levných rostlinných (nenasycených) olejů. Jejich hlavním účelem je prodloužit trvanlivost potravin.

Trans tuky jsou obsaženy v některých levných, balených jídlech (např. v párcích), fast-food jídlech, mražených potravinách, sušenkách, nízkotučných mléčných výrobcích, margarínech, kupovaných salátových zálivkách, chipsech, kupovaném sladkém pečivu a dalších potravinách, které kupujeme již ve zpracovaném stavu.

Nemají žádnou nutriční hodnotu pro tělo, a kdo chce jíst tuky zdravě, měl by se trans-tukům zcela vyhnout. Tělo je nedokáže rozpoznat a neumí je strávit, takže se ukládají v tukových buňkách a vedou tak k přibývání na váze.

Trans tuky zvyšují hladinu špatného a snižují hladinu dobrého cholesterolu v krvi a jsou spojovány se vznikem některých typů rakoviny, srdečních chorob, cukrovky, psychických probémů a s vysokým tlakem. V některých zemích jsou v potravinách dokonce zakázané.

Nasycené tuky

Nasycené tuky najdeme především v živočišných produktech (maso, mléčné výrobky), ale také v kokosovém a palmovém oleji.

Dlouho se mělo za to, že nasycené tuky škodí zdraví, protože zvyšují hladinu špatného cholesterolu. Nedávné studie ovšem prokázaly, že jejich konzumací lze naopak snížit riziko srdečních chorob.

Především kokosovému oleji je v poslední době věnována opravdu velká pozornost ve smyslu jeho přínosu pro zdraví. Přesto platí, že kdo chce z konzumace tuků dostat pro zdraví to nejlepší, měl by držet přísun nasycených tuků na nízké úrovni.

Nenasycené tuky

Poslední skupinou jsou nenasycené tuky, které se dále dělí na mono-nenasycené (semínka, ořechy, olivový olej, avokádo) a poly-nenasycené (slunečnicový olej, mořské plody, studeno-vodní ryby, některé ořechy).

Mono-nenasycené tuky redukují celkové množství tělesného tuku tím, že urychlují metabolismus. Poly-nenasycené tuky jsou tvořeny esenciálními mastnými kyselinami (omega-3 a omega-6), které je důležité konzumovat proto, že je lidské tělo nedokáže samo produkovat.

Nenasycené tuky snižují hladinu špatného cholesterolu a jsou považovány za nejzdravější. V naší stravě by měly převažovat.