Berky/Orten/F64.0

Fotografka Bet Orten opět pokračuje v sérii svých fashion aktivistických projektů. Tentokrát ve spolupráci s návrhářem Pavlem Berkym módním editorialem upozorňují na téma tolerance v současné společnosti.

A proč zrovna F64.0? „Jedná se o klasifikaci transexuality jako nemoci v Mezinárodní klasifikaci nemocí. Přišlo mi to důležité proto, že to číslo běžným lidem nic neřekne, maximálně, že je to divný název pro módní kolekci. Přitom je to tak jasné a určující,“ vysvětluje Berky.

Pavel Berky patří mezi nejtalentovanější návrháře nejmladší generace. Rodák z Rimavské Soboty, který se hrdě hlásí ke svému romskému původu, reflektoval své kořeny v kolekci, kterou oslnil na přehlídce Shooting Fashion Stars 2013. O rok dříve vyhrál ocenění Top Styl Designer 2012 na Styl a Kabo (tento titul vlastní například také Jakub Polanka).

Kolekce, kterou Berky představil na Prague Fashion Weekendu, přesouvá pozornost návrháře od vlastní etnicity k otázce transformace, bodu zrodu, ale také k balancování mezi ženským a mužským principem.

Nositelka ceny Fotograf roku na letošním Czech Grand Designu Bet Orten byla okouzlena nejen Berkyho komplexním pohledem na módu, ale také schopností jejím prostřednictvím ztělesňovat složité otázky.

Kolekce F64.0 se zabývá transexualitou, každý z pěti představených modelů nese samostatný příběh člověka, který musí v cestě za „normálním“ životem absolvovat bolestný přerod.

Základní kostrou modelů je dámské body, které je rozčleněné do více dílů a ve zjednodušených formách kopíruje lidskou anatomii. U některých modelů jsou zřetelné pánské prvky, jako je košile. Jinde nechává návrhář vyniknout tělo a zakrývá pomocí pruhů pohlavní znaky.

Berky velmi pečlivě pracuje se siluetou, která od prvního do posledního modelu prozrazuje komplikovanou pouť jedince, který musí o své přirozené tělo nejen bojovat, ale také se vzdát toho původního. Potlačená barevnost měla za úkol umocnit dojem bezpohlavnosti.

Bet Orten se rozhodla kolekci F64.0 ztvárnit neortodoxním způsobem v kontextu problematiky jinakosti a tolerance. V roli modelů se totiž objevili ti, kterých se téma F 64.0 alespoň částečně dotýká. Ať už androgyností svého vzezření či odlišnou sexuální orientací.

Celý tým byl také nadšen z účasti Kristiána Horvátha, mladého romského transexuála, který svou přítomností v projektu ztelěsňuje obě minority zastoupené v kolekci F64.0.

„Připadal nám nesmysl fotit tuto kolekci na běžných modelkách. To není podstatou fashion aktivismu. Protagonisté našeho editorialu mají svou silnou story, stejně jako každý kus oblečení, který Pavel pro tento účel navrhl,“ říká fotografka Bet Orten.

Vedlejší, ale neméně důležitý projekt v rámci spolupráce Berkyho a Orten je tričko, které vzniklo za podpory Zootu a jeho aktivity Dobro. Motivem trička, které Berky navrhl, je korzet. Je k dostání ve dvou provedeních: v černé i bílé, pánské i dámské.

„Přišel mi zajímavý proces vzniku korzetů, které jsem dělal pro kolekci. Figurínu postupně obaluju do papíru, dělám si formu těla, pak si na ni vyznačím linie střihu… Esteticky jsou velmi zajímavé všechny ty osy a linie“ dodává Pavel k návrhu.

Nákupem tohoto trička, kterého je jen velmi limitovaný počet kusů, zákazníci přispějí na organizaci Romea, která se aktivně zasazuje o to, aby se česká společnost stále nerozdělovala na MY a ONI.

Součástí je projekt „Roma mentor“, v rámci kterého působí i Pavel Berky. Na osmi základních školách po republice probíhají setkání a workshopy se smíšenými skupinkami žáků a významnými osobnosti romského původu.

Cílem projektu je zprostředkovávat společné zážitky, motivovat romské i neromské děti k rozvíjení svých schopností i k plnění vlastních snů a zároveň přispívat v této nelehké době k bezproblémovému soužití všech dětí na školách.

Spot na tričko od Pavla Berkyho pro Zoot.cz natočil progresivní reklamní režisér Štěpán FOK Vodrážka.