Vybavení pro domácí cvičení

Většina nadšenců do domácího cvičení dřív nebo později sáhne po nějakém lehčím domácím vybavení – pro zpestření tréninku a možná pro navýšení intenzity. Následující článek proto přináší pár tipů na základní vybavení.

Jednou z hlavních výhod domácího cvičení jsou nízké náklady. Nejen že se neplatí za vstup do fitness centra nebo za členství, vlastně není nutné investovat vůbec do ničeho, možná kromě podložky na cvičení. Tu přitom může zastoupit obyčejná karimatka.

Komu se nechce pořizovat vůbec nic, může si být jistý, že cvičení s vlastní tělesnou vahou mu bohatě postačí k tomu, aby se dostal do nadprůměrné formy. Tréninku s alespoň základním vybavením se však nic nevyrovná.

Jednoruční činky

Pokud jde o horní část těla, hodí se nejen pro cvičení paží, ale můžou taky posloužit pro zintenzivnění cviků na tvarování a zhubnutí břicha. Činkami si lze zpestřit a zintenzivnit i cviky na spodní část těla, jako jsou dřepy či výpady a jejich různé variace.

Kettlebell

Lehčí kettlebell se hodí pro cvičení, kdy se železná koule zvedá nad hlavu a obecně pro cvičení horní části těla. Těžší má využití zejména při cvičení spodní části těla, kde pomáhá zhubnout stehna.

Posilovací gumový pás

Posilovací gumové pásy mají velmi širokou škálu použití, hojně se využívají například v pilates. Lze s nimi účinně cvičit na celé tělo, velmi dobře pomůže s posilováním např. zádových svalů. Jejich hlavní předností je to, že nepotřebují vůbec žádný prostor a lze si s nimi kvalitně zacvičit i v malé místnosti.

Krátká posilovací gumička tvaru „O”

Tu stejnou výhodu má i kruhová posilovací guma. Jde o velmi skladnou pomůcku, která je ideální i při cestování, kdy činka zkrátka není ideálním parťákem. Gum se hodí především k cvičení spodní části těla – hýžďových a stehenních svalů.

Sliding disky

Klouzavé disky jsou skvělé pro cvičení středu těla (core), dodají nový rozměr celé řadě cviků vycházejících z pozice prkna (plank). Stejně tak se s nimi dají zpestřit cviky na spodní část těla, jako jsou výpady a podobně.

Overball

Malý měkký balon slouží jako balanční pomůcka, která dokáže zintenzivnit celou řadu klasických cviků. Samostatně se s ním dobře posilují třeba prsní svaly nebo vnitřní strana stehen.

Švihadlo

Ideální pomůcka pro cardio a vysoce intenzivní trénink v domácím prostředí nebo venku. Nároky na prostor se projevují pouze při cvičení, jinak je díky své skladnosti švihadlo vhodné i k cestování.

Gymnastický míč

Klasická balanční pomůcka k méně náročnému cvičení. Může sloužit lidem s nižší kondicí nebo těm, kterým je doporučeno cvičení v sedě.

Stejně tak dokáže ztížit cviky, které jsou samy o sobě již těžké, například kliky a podobně. Velmi účinný je při cvičení hlubokého stabilizačního systému a core, dobře se s ním trénuje správné držení těla.

Medicinbal

Může sloužit jako posilovací i jako balanční pomůcka. Lze s její pomocí zpestřit a zefektivnit celou řadu cviků jak na spodní, tak na horní část těla, hluboký stabilizační systém i střed těla.

TRX

Populární cvičební pomůcka, vhodná například pro cvičení zádových svalů. Některé cviky dokáže zintenzivnit (například cviky na střed těla vycházející z pozice prkna), u jiných naopak pomoci (např. při procvičování dřepů na jedné noze).

Sand Bag

Výhodou pytle naplněného pískem je jeho variabilní váha, každý si ho totiž může naplnit podle vlastních potřeb. Dá se s ním cvičit horní i spodní polovina těla, ve spoustě cviků může nahradit kettlebell.

Bosu

Stejně jako overball či gymnastický míč dokáže zkomplikovat celou řadu klasických cviků včetně jejich variací tím, že jim dodá „balanční” rozměr. Coby balanční pomůcka je proto skvělým pomocníkem pro procvičení hlubokých svalů a středu těla.