Olivy a olivový olej

Olivy se sklízí na podzim, kdy jsou nejbohatější na antioxidanty a také na obsah olejů. Charakteristickou chuť získávají zejména nakládáním, ať už do slaného nálevu či do oleje spolu s bylinkami a kořením.

Nejprve se sklízí olivy zelené – tedy ty méně zralé, tvrdé, s nahořklou chutí. Po dalším dozrávání na stromě mění olivy svou barvu na červenou, tmavě fialovou a pak černou. Černé olivy tedy nejsou jiným druhem oliv, jsou pouze později sklizené. Černé olivy jsou měkké a chutnají jemněji.

Olivový olej

Olivový olej se vyrábí lisováním oliv, nejlépe do dvou dnů po sklizni. Nejkvalitnější – panenský – olej se získává mechanickým stlačením celých oliv za studena. Tímto postupem se v oleji zachová největší množství obsažených prospěšných látek. Vzniklá drť se dále zahřívá a znovu lisuje, čímž se získá již méně kvalitní stolní olej.

Panenský olivový olej se nejvíce hodí do studené kuchyně – salátů, dresinků a zálivek či k marinování. Můžete jím nahradit i máslo – stačí jen trochu pokapat krajíc celozrnného pečiva. Ostatně pita chléb a olivový olej jsou tradiční snídaní po staletí v mnoha středomořských zemích.

Rafinovaný stolní olivový olej je více odolný vůči teplotě a je tedy možné jej využít i pro pečení či restování.

Olivy a zdraví

Olivy jsou velmi bohaté na velké množství živin – obsahují vitamín A, E a K, dále minerály vápník, draslík, hořčík a železo a vysoký je i obsah antioxidantů. Velmi důležitý je nemalé zastoupení nenasycených tuků – z celého obsahu tuků je to až 70 %.

Díky svému výjimečnému složení mají olivy a olivový olej velmi pozitivní vliv na zdraví – nenasycené tuky se podílí na snižování hladiny krevního cholesterolu a tím významně přispívají k prevenci kardiovaskulárních onemocnění.

Díky své nahořklé chuti podporuje olivový olej tvorbu žaludečních šťáv a mírným projímavým účinkem pomáhá také vylučování. Pravidelná konzumace olivového oleje podporuje celkovou detoxikaci organismu, pomáhá jako lék při žlučníkových potížích a mírnění žlučníkových záchvatů.