Kšeftování se zlomenými srdci
Jestli mě něco opravdu hodně vytáčí, je to vydělávání na lidském zoufalství. Nejspíš to vynáší, spousta opravdu zoufalých lidí totiž udělá cokoliv, aby se dostali z problémů. A jsou ochotní za to i zaplatit. Ale vydělávat na nich? To chce asi opravdu silný žaludek.
Jeden pěkný příklad, jak vydělat tímhle způsobem, je web vratse.cz. Upozornila mě na něj jedna ze čtenářek a musím říct, že jsem nestačila koukat.
Vrať se je zaměřené na lidi nešťastné po rozchodu s partnerem. Na stránce napřed dostane nešťastník na výběr, jestli je muž nebo žena. Klikne na příslušné políčko a otevře se další stránka.
Je na ní video, ve kterém pravděpodobně autor projektu víc než osm minut vykládá, jak opuštěnému nešťastníkovi rozumí. Je dobře, že ve videu je vidět text, který Tomáš Poner čte. Má totiž trochu problém s artikulací i intonací.
Následujícího textu si važte, protože jsem si musela každé z videí pustit několikrát. Obávám se, že to na mně zanechá doživotní následky. Snad to slabá antidepresiva spraví. Ve videu je všechno, co by mělo být u správné marketingové akce, jako je třeba prodej hrnců za čtyřicet tisíc, zázračných biolamp za třicet a podobného šmejdu.
Tomáš Poner se snaží působit, že rozumí člověku, který má za sebou rozchod, protože on ho zažil taky. Skoro prý spáchal sebevraždu, pak ale sebral poslední síly a pustil se do řešení problému. Ví, jak pomoci i ostatním. Ale bacha – nešťastník by měl jednat co nejrychleji a objednat si jeho produkt! Hned!
V osmi minutách úvodního videa se střídá pochopení pro bolest druhého s nesmyslnými tvrzeními a ještě nesmyslnějšími sliby. A graduje to nátlakem. Autor třeba tvrdí, že víc než 90 procent vztahů lze zachránit, ale jen pokud přesně víte, co děláte. Myslí tím víc než 90 procent vztahů, které skončily? Prosím? To opravdu myslí vážně? Musíte se podívat na celé toto video, dříve, než bude pozdě.
Ženy po zhlédnutí videa zjistí, jak získat zpět svého bývalého. Bude vás tlačit na stěnu vaší ložnice, slibuje autor. Bude na všech čtyřech tlouct na vaše dveře a prosit vás, abyste se vrátila. Nejspíš do těch dveří bude tlouct hlavou. Musíte se dostat do jeho podvědomí a zasadit zde semínka vášně, romance a sexuality.
Já bych teda raději partnerovi zasela do podvědomí romantiku než romanci, a touhu než sexualitu. Pracoval jsem se spoustou párů a tedy i se spoustou žen uprostřed rozchodu a pomohl jsem jim opravit rozbité vztahy a vybudovat nové. Super! Pán je nejspíš zkušený psycholog nebo opravář.
Celé video končí tím, že se má zadat jméno a mail. Potom se objeví další stránka s dalším videem. Dalších sedm minut k nepřežití.
V něm už jde o prachy. A o velký nátlak. Pokud chcete získat svého bývalého zpět, pak ani nezáleží na tom, jestli a kolik můj program stojí, prostě ho nemůžete nechat odejít. I vy se možná za pár let ohlédnete a budete ochotni zaplatit desetitisíce korun za to získat svou lásku zpět. Každá sekunda, kterou čekáte, je další sekunda, po kterou se váš ex může zamilovat do jiné ženy. Musíte jednat nyní, ne později.
Úplně to vidím – sedím doma unavená pláčem kvůli rozchodu a projíždím stránky s radami, jak přežít konec vztahu, všude čtu jen – jděte mezi lidi, kupte si něco hezkého… a najednou – zázrak. Tenhle pán mi pomůže dokopat bývalého, aby se ke mně vrátil – a ještě se vrátil RÁD!, ale musím hned, hned zaplatit za jeho produkt. Sakra, jaké mám heslo do internetového bankovnictví, abych mu mohla převést peníze?
Nešťastní lidé podle Tomáše Ponera nic neriskují, mají celý jeden týden, aby tenhle program vyzkoušeli. A když nebude fungovat, dostanou zpátky peníze. A protože je pan Poner lidumil, zlevnil svůj produkt z 2 990 korun na necelou tisícovku.
A pak už to jede. Kliknete, vyplníte údaje, zaplatíte a čekáte na zázrak. Dostat byste měli jakýsi návod, pak jakýsi ebook a pak ještě speciální bonusový ebook Síla SMS pro dámy nebo cosi s názvem Přitažlivost pro pány.
Podle fotky to nevypadá, že by bylo v silách běžného zaměstnaného smrtelníka zmordovaného rozchodem všechno to přečíst a ještě aplikovat během té velkorysé sedmidenní garance.
Navíc jsem přesvědčená, že celá tahle akce je jen prachsprostá snaha vydělat na zoufalství. Když dostaneme kopačky, chceme toho druhého zpět. Vždycky. Jsme schopní opravdu udělat cokoliv, aby se vrátil zpátky.
Zaplatíme za pomoc, chceme naději, vymýšlíme šílené nápady, děláme děsné pitomosti. Nevím, jak to mají chlapi, ale my holky umíme leccos. Některé z nás jen brečí, jiné vyšilují, další spřádají intriky. Jedna moje kamarádka snad měsíc večer co večer stála v lednové chumelenici a mrazech před domem svého bývalého, jen aby věděla, jestli doma někoho má.
Druhá dokázala najít každý týden nejmíň dva vážné důvody, proč se musí s bývalým naprosto neodkladně sejít. Jiná ho byla schopná úplně náhodou, fakt jen náhodou potkávat každý den. A jedna se dokázala hodit do gala během dvaceti minut, když se dozvěděla, že bývalý si vyrazil s kamarády do hudebního klubu. Ještě k tomu si sehnala i patřičně atraktivní doprovod, aby se měla po kom ovíjet, aby ex žárlil. Nežárlil, zmetek.
Problém je v tom, že vztah, ze kterého jeden odešel, většinou už stejně nebude fungovat. Samozřejmě existují výjimky, ale rozhodně jich není tolik, kolik říká Tomáš Poner. Minulost se těžko smaže a uměle nastavovaný vztah se často rychle vrátí do těch kolejí, ze kterých chtěl jeden z páru utéct.
Projekt Vrať se se snaží vydělat na smutku a zoufalství. Zbytečně prodlužuje bolest z rozchodu. A dává naprosto zbytečnou naději. Když mi chlap uteče za jinou ženskou, těžko mu kdy budu ještě věřit, i když se vrátí ke mně. Když mi uteče, protože mu se mnou není dobře a chce žít jinak, nejspíš nastane za nějakou dobu stejná situace znovu. Dospělí se těžko předělávají. A slepovat za každou cenu rozbitý vztah není dobře. (To se mi to mluví, když zrovna nic podobného neprožívám, já vím).
Celý tenhle projekt je ale prostě špatně.
A není špatný jen jeho obsah. Na celém webu Vrať se jsem kromě jakýchsi obrázkových výkřiků o bezpečném nákupu a ochraně dat, které doplňují loga bank (asi aby to vypadalo jó seriózně), nenašla vůbec žádné obchodní podmínky, žádný kontakt, nic. Nic z toho, co by na nich mělo být u solidního prodejce.
Zato je tam proklik na provizní systém. Poměrně velkorysý provizní systém – za získání zákazníka dostanete třetinu ze současné prodejní ceny. Za získání většího množství zákazníků pak ještě bonusy.
Tomáše Ponera jsem ale našla v živnostenském rejstříku. Není to psycholog ani expert na mezilidské vztahy. Ale jako podnikatel je všestranný. Vedle zastavárenské činnosti a maloobchodu použitým zbožím podniká i v ubytovacích službách, zapsanou má taky realitní činnost, správu a údržba nemovitostí, marketing nebo pořádání prodejních a obdobných akcí. A má taky blog, na kterém sám sebe popisuje jako člověka, jehož vášní je marketing a podnikání na internetu.
Trochu se obávám, že celá tahle velká akce, jak získat zpět svého ex, není nic jiného, než šikovný marketingový produkt, který možná vydělává, ale nefunguje. A jehož prostřednictvím se dá vytvořit hezká databáze jmen a mailů, kterou pak ráda koupí kdejaká firma zaměřená na rozesílání obchodních sdělení.
Aby to celé nebylo jen o podivném produktu a rozchodech bez naděje na návrat, mám tu i něco optimisticky sluníčkového. Fotku, kterou jsem našla na osobním webu Tomáše Ponera. Milovníky češtiny a grammar nazi upozorňuji, že následující text může způsobit lehkou újmu.
A ještě jedna poznámka: I zlomené srdce přebolí. Vždycky. A to je fakt, který platí možná pro víc než 90 procent žen i mužů. Tečka.