Designové vzdělání

Od října opět začne cyklus přednášek ve Škole Současného Umění Scholastice. V rámci tohoto projektu si mohou návštěvníci výrazně rozšířit obzory v oblasti výtvarného a užitého umění či designu. Zajímavé jsou například lekce Dějiny Designu, které vede teoretik, kurátor a redaktor časopisu Dolce Vita Adam Štěch. 

Můžeš nějak stručně charakterizovat nejen náplň kurzu, ale pro koho se hodí? Je to věkově omezené? Co si z kurzu odnesu?

Kurz by se měl zaměřit na vybrané kapitoly z historie a současnosti designu a lehce i architektury. Jednotlivé přednášky budou věnovány konkrétním tématům. Účastníci se dozví, myslím si, velmi nekonveční a více méně často i velmi skryté kapitoly z designu, které nejsou zase tak často reflektované.

Budou to odborné a sofistikované informace, ale podané přátelskou formou. Nejsem žádný akademik. I proto to bude více uvolněné a přívětivé i pro ty, kteří nemají zase tak široké obzory o designu a jeho historii a teorii.

Na kurzech se budou účastníci moci dozvědět něco o francouzské modernistické dekoraci padesátých let i o současném kurátorství designu. To jen tak na okraj jaká je šíře kurzu. Určitě si také budu zvát nějaké hosty, kteří budou představovat své myšlenky nebo svou tvorbu.

Měli by se Češi vzdělávat v rámci designu? Povede to k našemu vytříbenějšímu vkusu?

Nevím. Myslím si, že v rámci celkové společnosti je design a móda stále velmi uzavřeným oborem, i přesto že nás všude bezprostředně obklopuje. Ten, kdo se o to zajímá, by měl mít dobrý vkus. Ten kdo ne, tomu je to asi jedno.

Jak je na tom podle tebe současný český design?

Relativně dobře. V posledních 4 letech se toho hodně událo. Objevili se mladí tvůrci, kteří přinášejí vlastní pohled na věc a vytváří původní projekty. Také vzniklo relativně dost nových firem anebo ty staré změnily svou tvář a začaly s designéry spolupracovat. I v zahraničí je český design vidět o něco více.

Myslím si, ale že za posledních 15 let byl největším fenoménem českého designu studio Qubus, které ve své produkci vycházelo z lokálních zdrojů (výrobní techniky, sociální hlediska) a přesto vytvořilo globálně hodnotný design. Jejich produkty jsou dnes v prestižních sbírkách po celém světě. Ještě nikdo jiný nenapodobil jejich úspěch v mezinárodním kontextu. Moc si vážím toho co dělá Jakub Berdych a Maxim Velčovský.

Píšeš pro zahraniční média, byl jsi kurátorem výstav v Izraeli, Miláně nebo Stockholmu. Mohou se i čeští designéři, ale i kurátoři prosadit v konkurenci v zahraničí?

Jasně, že mohou. Chce to jednom chtít a nebát se. Myslím si, že čeští tvůrci se často bojí prezentovat své věci venku nebo často za hranice ani nevidí. Je to škoda. Myslím si, že spousty věci by uspělo na mezinárodní úrovni. Je mi to často divný. Oni prostě asi neposílají své práce na mezinárodní blogy nebo to neumí?

Chce to jenom zápal pro věc. Já osobně jsem svou tvorbu, ať už publikační nebo kurátorskou, chtěl vždy mířit spíš ven, protože vím, že naše věci, co děláme třeba s OKOLO, nejsou uplně pro každého a publikum si musíme hledat hlavně venku.

Můžeš stručně popsat projekt OKOLO, na kterém se podílíš?

Jedná se o designérský kolektiv: vydavatelé, tvůrci výstav a grafického designu v jednom. Čtyři roky se zabýváme speciálními kreativními projekty, které reflektují naše přirozené zájmy. Snažíme se komentovat design a celkově životní styl okolo nás.

S mými kolegy Matějem Činčerou, Janem Klossem a Jakubem Štěchem spolupracujeme na výstavách, publikacích, produktech, grafickém designu a instalacích. Společně jsme vytvořili řadu výstav doma i v zahraničí (Londýn, Milán, Stockholm, Bratislava, Vídeň, Lodz, Bělehrad) i čtyři čísla tištěného magazínu OKOLO.

Za svou tvorbu jsme získali jednu z cen Nejkrásnější kniha roku (2010), cenu za mimořádný přínos Designbloku (2010) nebo cenu Czech Grand Design Grafický designér roku 2012.