Nadměrné obaly potravin –⁠ výrobci nám prodávají drahý vzduch

V továrnách se vyrábí vzduch, kamiony jej přepravují, prodejci umísťují na regály v obchodech a zákazníci si jej nedobrovolně kupují. Že ne? Ale ano – spolu s výrobky prodávanými v nadměrných obalech. Bezdůvodně velké obaly zbytečně zatěžují životní prostředí a matou zákazníky.

Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení.

„Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je.

Týká se to potravin, kosmetiky a drogistického zboží, hraček, potravinových doplňků a řady dalších výrobků,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Praxe však často vypadá jinak.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ říká Lukáš Zelený. Nadměrné obaly navíc představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

dTest na svých webových stránkách provozuje databázi „vzdušných“ výrobků, jejímž záměrem je poukazovat na uvedené praktiky a pomoci spotřebitelům v lepší orientaci na trhu. Zájemci ji najdou na adrese www.dtest.cz/nadmerne-obaly.

V databázi jsou uvedeny jen ty výrobky, jejichž obaly jsou bezdůvodně nadměrné a neslouží například k ochraně zboží nebo spotřebitele. Kdo narazí na případ, kdy se malé množství výrobku krčí na dně krabice či sáčku obklopeno velkou masou obalu, můžete vložit fotografie výrobku přímo do databáze.

„Tlak ze strany zákazníků může donutit výrobce a prodejce, aby změnili své praktiky a nabízeli zboží v odpovídajících obalech,“ uzavírá Lukáš Zelený.