Margarín Flora – dá se věřit informaci na víčku?

Na to, že je potřeba číst složení potravin, jsme si již zvykli. Ale co když je na přední straně obalu uvedena informace, po jejímž přečtení nás už složení potraviny nezajímá? V poslední době se množí stížnosti spotřebitelů na označení margarínu „Flora Original“. Státní zemědělská a potravinářská inspekce potvrdila, že informace na víčku je zavádějící.

Na přední straně obalu a na víčku margarínu Flora Original je uvedena informace: „Vyrobeno ze slunečnicového, lněného a řepkového oleje“. V seznamu složek však na spotřebitele čeká překvapení v podobě palmového oleje, který je ve výrobku zastoupen dokonce ve větším množství než deklarovaný olej řepkový.

„Jsme toho názoru, že se jedná o klamání spotřebitele. Proto jsme podali podnět dozorovému orgánu, a to příslušnému krajskému inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Nejedná se navíc jen o výrobek „Flora Original“.

Na palmový tuk a dané tvrzení jsme narazili i u třech dalších druhů margarínu značky Flora. U některých z nich byl palmový olej dokonce druhým nejvíce zastoupeným olejem,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Ne náhodou jsou veškeré složky uváděné ve složení potravin řazeny od těch nejvíce zastoupených po ty nejméně zastoupené. Spotřebitel tak má jasný přehled nejen o tom, co výrobek obsahuje, ale také v jakém množství. Aby jakákoli dodatečná informace odkazující na složení potraviny spotřebitele neklamala, měla by taktéž splňovat toto pravidlo.

Výrobce margarínů značky Flora, společnost Unilever ČR, informací „Vyrobeno ze slunečnicového, lněného a řepkového oleje“ sice deklarované složky řadí dle jejich poměrného zastoupení ve výrobku, nicméně na palmový olej, tedy třetí nebo druhý nejvíce zastoupený olej, bylo jaksi zapomenuto.

Omluvou není ani další informace výrobce, kterou se lze na výrobku dočíst: „Unilever se zavázal k používání palmového oleje z udržitelných zdrojů“.

Marketingový tah se výrobci nevyplatil. Na možné klamání spotřebitele upozornili Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) také spotřebitelé, proběhla proto kontrola. Výsledkem je uložení termínovaného opatření, které výrobci ukládá upravit zavádějící informaci tak, aby v budoucnu již neklamala spotřebitele.

„Odkaz na tři konkrétní oleje může totiž v nakupujícím opodstatněně vyvolat dojem, že jiné než tři uvedené oleje margarín zkrátka neobsahuje,“ komentuje zjištění SZPI Lukáš Zelený. Opatřením však potrestání výrobce nekončí. Může mu být uložena i pokuta, a to až do výše 50 000 000 Kč.

Ať už se chcete palmovému oleji vyhnout kvůli svému zdraví nebo jeho dopadům na životní prostředí, vyplatí se důsledně číst složení a nespoléhat pouze na marketing výrobce. A to nejen v případě potenciálně „palmových“ potravin.

Jakákoli informace o prodávané potravině nesmí spotřebitele uvádět v omyl. „Nejedná se jen o název potraviny nebo konkrétní tvrzení výrobce. Nezapomínejte, že klamáni můžete být propagací výrobků, jejich tvarem nebo vzhledem či jejich umístěním mezi ostatními potravinami v prodejně.

Pokud budete mít pochybnosti, můžete se obrátit na SZPI či Státní veterinární správu, která je dozorovým orgánem pro potraviny živočišného původu. Oba tyto orgány jsou oprávněné uložit výrobcům nebo prodejcům potravin pokutu za porušení předpisů,“ upozorňuje Zelený.

© 2024 Vmagazin.cz | Nakódoval Leoš Lang