Když se reklama opravdu nepovede

Reklama na cokoliv by měla být zajímavá, poutavá, originální a hlavně: měla by být perfektní. Perfektní nejenom graficky, ale i jazykově. Jak na to?

Není totiž nic trapnějšího, než když se jakákoliv firma prezentuje reklamou, která víc než obsahem zaujme něčím úplně jiným. Přesně takovou reklamu jsem viděla na jednom zpravodajském portálu. Jde o reklamní panel, ve kterém se střídá několik různých textů a obrázků. Když jsem zahlédla první z textů, jen jsem se pousmála: Chyby děláme všichni. Když jsem ale viděla ten následující, už mě shovívavý úsměv přešel.

Zdeník mě vážně pobavil. Jenže „jedinnou“ rostlinu už fakt nechápu. Proč bych měla jít zrovna do téhle firmy, jak moc je seriózní a precizní, když si nedokáže ohlídat ani třířádkový text? Navíc bych text z prvního obrázku formulovala trochu jinak. Jednoduše Hotová zeď…, nikoliv Hotovou.

No, možná měli kreativci zrovna po nějaké brutální pařbě a pro kocovinu byli rádi, že napsali správně aspoň zbytek textu. 

Téhle firmě vůbec nějak nejde psaní textů. Přímo na jejím webu je i tenhle skvost. Vznikl nejspíš tak, že autor kreativně použil kouzelnou klávesou zkratku CTRL+C a následně CTRL+V.

Jenže mu asi nedošlo, že zkopíroval text psaný v bodech, takže mezi jednotlivými výkřiky není interpunkce. Zvlášť v případě splácaniny slov „vysoká pevnost bezúdržbový nízká nasákavost“ to vypadá poněkud divně. No, asi to byla fakt drsná pitka, když nebyl schopný odťukat na klávesnici pár čárek navíc. 

Podobné skvosty se ale dají najít i v reklamních textech velkých firem, u kterých by se dalo čekat, že kromě velkého marketingového oddělení spolupracujícího s prestižními reklamními agenturami, budou zaměstnávat i někoho, kdo umí česky. 

Na šílený tvar „by jste“ mám vyloženě alergii. Nápis jsem si navíc kvůli chybějící čárce musela přečíst dvakrát, než jsem pochopila, co že se nám to vlastně Tesco snaží sdělit. 

Hezky utnout se dokáže i Alza. Myslím, že by si měli někde sehnat učebnici češtiny tak pro čtvrtou třídu a hodně pečlivě nastudovat kapitolu o dělení slov. Anebo by měli vysvětlit grafikovi, že nacpat tříslabičné slovo do malého dvouřádkového čtverečku fakt nejde. 

Takhle to dopadne, když kreativec nebo copywriter pojme myšlenku, zazvoní mu telefon, on vyřídí hovor, původní myšlenku zapomene a dokončí ji zcela jinak. Nejspíš tam mělo stát „Jiný už vůbec nebudete chtít“. Anebo je to možná hodně šikovná práce autora, který nenávidí iPady. 

Vždycky jsem si myslela, že dvě pětky jsou dvacet korun. Tahle pizzerie to pojala trochu po svém a dvě pětky říká 55 korunám. Ještě že to není reklama v rádiu. Nechtěla bych pak být v kůži servírky, které do lokálu naběhne parta nadšených milovníku pizzy a při placení zjistí, že dvě pětky jsou víc než padesát.

© 2024 Vmagazin.cz | Nakódoval Leoš Lang