Nejlevnější povinné ručení – kalkulačka anonymně, bez osobních údajů
Zřejmě každý řidič by rád získal co nejlevnější povinné ručení na auto, které však bude poskytovat dostatečné krytí pro případ způsobené nehody. Cenu povinného ručení je sice možné ovlivnit jen do určité míry, nicméně při dodržení několika pravidel lze ve výsledku dosáhnout na poměrně atraktivní slevu. Co dělat a nedělat, aby bylo pojištění motorového vozidla co možná nejvýhodnější?
O co nejlevnější povinné ručení na auto usiluje každý majitel motorového vozidla. Pojištění auta je přece jen něco, za co se zkrátka platit musí, tak proč nevyužít dostupných možností snížit jeho cenu.
Obecně platí, že nejméně výhodné je povinné ručení pro mladé, do jehož ceny se promítá nedostatek zkušeností za volantem. Statistiky hovoří jasně – za velkou část dopravních nehod jsou odpovědní mladí lidé, s čímž jde ruku v ruce i jejich povinnosti zaplatit za pojistku více.
Vedle povinného ručení pro mladé není zrovna výhodné ani pojištění motorových vozidel pro starší řidiče, které rovněž vyniká vyšší cenou. Obvykle jde o osoby 65+, u nichž se předpokládají zpomalené reflexy a další jevy související s pokročilým věkem.
Sjednání povinného ručení se majitelé vozidel nevyhnou. Pokud člověk potřebuje auto jen občas a nechce tedy řešit autopojištění a výdaje za průběžnou údržbu vozidla, může využívat carsharing. Služby, jako je například Beast, jsou mezi příležitostnými řidiči z pochopitelných důvodů čím dál oblíbenější.
Kalkulačka pojištění auta
Jak již bylo řečeno, sám řidič může cenu povinného ručení ovlivnit jen do určité míry. Úplně nejjednodušším způsobem je sjednání pojistky prostřednictvím kalkulačky pojištění auta. Kalkulačku lze samozřejmě využít také za účelem porovnání cen, není hned nutné pojištění sjednávat. K dispozici je navíc i kalkulačka povinného ručení bez osobních údajů, kterou lze použít zcela anonymně.
Ať už člověk použije klasickou kalkulačku pojištění auta, nebo anonymní kalkulačku povinného ručení bez osobních údajů, může se spolehnout na aktuálnost zobrazených nabídek. Kalkulátory do srovnání zahrnují dostupné produkty prakticky všech tuzemských pojišťoven a navíc dokážou doporučit pojistku, která bude přesně splňovat požadavky daného uživatele.
Kromě toho jsou za sjednání pojištění vozidla dle spz v kalkulačce nabízeny slevy a další bonusy.
V případě, že řidič použije klasickou kalkulačku pojištění auta (a nikoliv kalkulačku povinného ručení bez osobních údajů), uvidí také přesný výpočet ceny povinného ručení.
Věk pojistníka
Věk pojištěného je jedním z faktorů, které mají na cenu povinného ručení velký vliv. Jak již bylo zmíněno, nejdražší bývá povinné ručení pro mladé nebo naopak seniory. Důvodem je předpoklad, který má oporu ve statistikách, a sice že lidé v mladém i pokročilém věku jezdí méně bezpečně.
Často se tato skutečnost obchází tak, že si povinné ručení k danému vozidlu sjedná někdo jiný (v případě mladého člověka např. jeho rodiče). Tím lze dosáhnout na podstatě výhodnější cenu.
Nevýhodou je, že bonus za jízdu bez nehod i malus za způsobené nehody se nepřičítá osobě, která auto fakticky řídí, nýbrž člověku, na kterého je pojistka sjednaná.
Bonus/malus
Dalším faktorem, který s cenou povinného ručení pořádně zahýbe, jsou bonusy, popřípadě malusy. Pojišťovny obvykle operují s pojmem délka bezeškodního průběhu či délka bezeškodního období. V praxi jde o délku doby, po kterou řidič nezpůsobil žádnou dopravní nehodu. Na základě ní se mu přičítá bonus, nebo malus.
Jezdit bez nehod se vyplácí, jelikož lze díky tomu získat vysoké slevy na povinném ručení. Platí to samozřejmě i naopak – pokud řidič nehodu či větší počet nehod způsobil, je pojišťovnou vyhodnocen jako rizikový a za pojištění motorového vozidla zaplatí o dost více.
Co dalšího určuje cenu povinného ručení?
Výše zmíněné faktory se řadí mezi ty, které může sám řidič ovlivnit. Existují však také aspekty, jež jsou dané a měnit je lze jen těžko. Jedná se především o stáří a výkon vozidla, trvalé bydliště pojistníka a způsob využití vozidla.
Velké finanční úspory lze dosáhnout také při sjednání toho nejzákladnějšího povinného ručení s nejnižšími možnými limity plnění. To znamená, že pojištění nebude obsahovat žádná připojištění, bude zahrnovat pouze základní asistenční služby a výše pojistných limitů pro případ způsobené újmy na zdraví i škody na majetku bude 35 milionů korun.
Stran pojistných limitů je však určitě namístě zvážit, zda by přece jen nebylo lepší připlatit si za vyšší plnění. Škody se totiž v případě vážných havárií mohou vyšplhat velmi vysoko a hrozí, že nejnižší limity nebudou dostačovat. To, co neproplatí pojišťovna, pak bude viník nehody muset doplatit z vlastních zdrojů.
Je samozřejmě dobré pamatovat, že ačkoliv je povinné ručení jedno z nejdůležitějších aspektů vlastnictví vozidla, nesmí se zapomínat ani na další povinnosti, které s tím souvisí. Jde například o pravidelnou údržbu auta, zřizování dalšího pojištění či o částku, kolik stojí STK.