Pitný režim

Začlení-li člověk do každodenního režimu dostatečné pití vody stejně jako konzumaci vyvážené stravy, pravidelné cvičení, odpočinek a relaxaci, zábavu a smích, ulehčí tak organismu od problémů s fyzickou kondicí. Dostatečný pitný režim je jedním z nejdůležitějších faktorů udržení optimální kondice. Jak moc je pitný režim důležitý?

Lidské tělo je až ze 75 % tvořeno vodou. Už jen toto číslo ukazuje, jak jsou tekutiny a jejich doplňování důležité. Organismus potřebuje vodu k mnoha činnostem jako je regulace tělesné teploty, udržování správné funkce ledvin, a dokonce i k optimální hustotě krve. Stejně jako pro zásobování tkání kyslíkem a dodávání energie svalům nebo odstraňování odpadních látek z těla.

Nedostatek tekutin může způsobit, že se člověk cítí nesoustředěně, má závratě, je unavený, může ho bolet hlava a zhoršuje se jeho výkonnost, může mít také dopad na pokožku. Tekutiny jsou tedy nepochybně pro správné fungování organismu životně důležité. Správný pitný režim je jedním ze základních faktorů zdravějšího života.

Pitný režim – množství 

Aby tělo dobře fungovalo, je důležité zajistit rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin. Obecně se doporučuje vypít přibližně 40 ml tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti, což znamená, že například člověk, který váží 80 kg, potřebuje 3,2 litru. Na první pohled se to zdá jako hodně vody, do tohoto příjmu je třeba zahrnout i tekutiny přijímané s jídlem, tedy ovoce, zeleninu a polévky.

Kromě množství tekutin, které by organismus měl přijmout, je také důležité, aby člověk pil rovnoměrně během dne v menším množství. Neměly by do něj zařazovat alkoholické nápoje, káva nebo černý čaj, které naopak organismus dehydratují. 

Je třeba také myslet na to, že i během noci dochází k úbytku vody. To má za následek ranní dehydrataci, která se musí řešit doplňováním tekutin po probuzení.

Nedostatek tekutin se projevuje pocitem žízně. Žízeň je vynuceným signálem dehydratace a projevem stresu, kterému je dobré se vyhnout pravidelným pitím vody, a to dříve, než jsou cítit první příznaky žízně. 

Čerstvá zásoba vody každý den

Organismus je tvořen z vody, a to bez ohledu na věk člověka. Voda je po kyslíku druhým nejdůležitějším prvkem pro činnost organismu. Proto je správný pitný režim tak důležitý. Bez vody by řada orgánů nemohla fungovat. Čeho se účastní voda v těle?

  • trávení, vstřebávání a eliminace konzumované potravy
  • vylučování odpadových látek z tlustého střeva a ledvin
  • upravuje tělesnou teplotu
  • působí jako lubrikační přípravek pro klouby a membrány
  • dopravním systémem organismu je krev, která neustále přepravuje živiny po celém organismu
  • výměšky a trávicí šťávy organismu jsou téměř kompletně tvořeny vodou – zažívací ústrojí produkuje přibližně 1,7 litrů slin denně

Vzhledem k těmto důležitým povinnostem v běžných podmínkách potřebuje organismus zhruba 1,5 až 2 litry vody denně, aby jeho činnost mohla probíhat optimálně. Toto množství samozřejmě závisí na velikosti organismu, stravě, způsobu životního stylu a dokonce podnebí. 

Jak organismus o vodu přichází?

Organismus se musí přebytečné vody také zbavovat, a to probíhá například prostřednictvím vylučování, pocení a vyměšování. Tím ztrácí organismus denně až 1,7 litrů vody. Zbytek tělo vstřebá a použije například pro transport krve po těle.

V horkém počasí se zvyšuje pocení, proto je třeba většího množství vody pro regulaci tělesné teploty a udržování příjemného pocitu. V chladném počasí naopak vodu ztrácíme prostřednictvím dýchání. O to víc při fungování ústředního topení v domě nebo bytě.

A co při fyzické aktivitě? Při té nejvíce. Za každou hodinu fyzické aktivity by měl člověk pro správný pitný režim vypít navíc 1-3 sklenice vody. Voda je základ pro pitný režim a je pro organismus životně důležitá. 

Nedostatek vody a nekvalitní pitný režim může vést k přejídání, protože mozek nerozlišuje mezi hladem a žízní. Má-li člověk pocit hladu, je možné, že ve skutečnosti organismus potřebuje doplnit zásoby vody. Proto se doporučuje před každým jídlem vypít velkou sklenici vody. Ve většině případů pravděpodobně člověk zjistí, že se tak uspokojí potřeba, a že hlad byla převlečená žízeň.

Dostatečný pitný režim je důležitý pro řádné fungování lidského organismu.

Nedostatečný pitný režim

Teď už každý ví, že pitný režim je pro lidský organismus klíčový. Člověk by neměl nechat organismus žadonit o pití. Je třeba pít pravidelně, a to po menším množství. Jak člověk pozná, že organismus touží po vodě?

Nejčastěji je možné se setkat s bolestí hlavy. Hlavní funkcí vody je vylučovat z organismu toxiny. Mozek je tvořen ze 75 % z vody, proto i lehká dehydratace může způsobit bolesti hlavy. To způsobuje únavu a špatné soustředění. 

Dalším negativním příznakem nedostatku pitného režimu je zácpa. Voda urychluje proces eliminace tím, že dodává stolici objem, proto pití adekvátního množství vody je důležité pro správné a pravidelné vylučování. To samé platí i pro tvorbu moči. Není-li vody dostatek, dochází ke snížené tvorbě moči, větší koncentraci odpadových látek, a tím ke vzniku tmavé moči.

Je možné se setkat i s potažený jazykem a nepříjemným dechem. Pokud ústy protéká nedostatečné množství tekutiny, která by odplavila zbylé částečky potravy, vytváří se v ústech a v krku bakterie způsobující na povrchu jazyku vznik bílého povlaku. Ani sucho v ústech není příjemné.

V případě těžší dehydratace může dojít i ke svalové křeči. Ke křečím dochází v momentě, kdy svalům není prostřednictvím krevního oběhu doručováno dostatečné množství kyslíku. To se stává tehdy, když organismus nemá k dispozici dostatečné množství vody.

Zadržování vody

Nedostatečný pitný režim vede ke snaze organismu uschovat si vodu pro pozdější využití. Výsledkem toho je zadržování vody v buňkách, které si tímto způsobem vytvářejí zásoby drahocenné tekutiny, a tak, jak buňky narůstají, nabývá organismus vzhledu nadváhy.

Jaké nápoje jsou pro správný pitný režim nevhodné?

Káva a tradiční čaje obsahují kofein, který způsobuje zvýšenou produkci moči a účinkuje tedy jako dehydratační prvek. Díky tomu jsou nevhodné pro běžný pitný režim. Čím více těchto nápojů člověk pije, tím více vody organismem proteče.

Dietní nápoje obsahují místo cukru umělá sladila. Tato sladidla vysílají mozku signály, že potrava je na cestě do žaludku. Avšak vzhledem k tomu, že sladidla neobsahují žádné kalorie, nepřichází žádná energie a mozek pro změnu vysílá prosebné signály, dokud se konečně do žaludku nějaká potrava nedostane. Z toho vyplývá, že lidé, kteří pravidelně konzumují dietní nápoje, mívají sklon k přejídání.

Ani sycené nápoje nejsou optimálním zdrojem zdravých tekutin. Lidský organismus vylučuje prostřednictvím dýchání oxid uhličitý. Je to tedy odpadní látka. A právě do sycených nápojů je vstřikován oxid uhličitý v tekuté formě. Jestliže je oxidu uhličitého v těle víc, než se vyprodukuje dýchacím procesem, pak se dostaví nežádoucí reakce jako nadýmání, říhání a špatné trávení.

Většinou se člověk domnívá, že ovocné džusy jsou pro náš pitný režim přínosem, ale ve skutečnosti je to jen sladká voda. Ovoce je vždy lépe konzumovat celé, protože v této formě obsahuje vlákninu a větší množství živin. Pokud člověk pije ovocné džusy, doporučuje se je ředit je 50/50 s vodou, aby byl snížen obsah cukru. 

Voda se získává také z potravy. Veškeré potraviny obsahují vodu, avšak v různém množství. Mnoho z těch, které se konzumuje, jí obsahuje jen velmi málo nebo ji ztratí během vaření či jiné kuchyňské úpravy. Vysoký obsah vody má čerstvé ovoce a zelenina. Jí-li člověk dostatek těchto potravin, může z nich denně získat až 1 litr vody. 

Voda získaná z čerstvého ovoce a zeleniny je rovněž zdrojem prospěšných snadno vstřebatelných mikroživin. Jak funguje ovocná dieta?

Pokud člověk patří mezi ty, kteří nemají rádi chuť vody a pijí ji proto jen velmi zřídka, pak by se ji měli pomalu naučit milovat. Je základem pro pitný režim a závisí na ní činnost celého organismu. Pokud člověk bude dodržovat správný pitný režim, je pravděpodobné, že se vyřeší řada zdravotních potíží.