Jak zrychlit metabolismus

Metabolismus je zjednodušeně řečeno množství energie nebo kalorií, které tělo potřebuje ke každodennímu fungování. Čím rychlejší je metabolismus, tím více kalorií nebo energie člověk spálí při každodenních činnostech. Pokud je tento proces tvorby, ukládání a přenosu energie rozhozený, může být tělo náchylné k metabolické nerovnováze, což může vést ke zdravotním problémům. Jak zrychlit metabolismus?

Klasickým příkladem neschopnosti těla správně metabolizovat krevní cukr je cukrovka. Udržovat metabolismus ve zdravém tempu je pro každodenní fungování velmi důležité. Cvičení a silový trénink hrají klíčovou roli při zvyšování rychlosti metabolismu a udržování hmotnosti, zejména s přibývajícím věkem.

Mužský metabolismus obvykle běží o 10 až 15 procent rychleji než ženský, a to hlavně proto, že muži mají více svalové hmoty. Ženy se tedy bohužel musí trochu více snažit, aby dosáhly stejných výsledků.

Co je to metabolismus

Pojem metabolismus označuje funkci enzymů, které se podílejí na schopnosti těla trávit potravu, fungovat, růst a přizpůsobovat se různým situacím. Přeměňuje potravu, kterou člověk sní, na energii využitelnou pro lidské tělo. Pokud je tedy metabolismus pomalý, ovlivňuje to buď přímo, nebo nepřímo schopnost hubnout.

Metabolismus je při hubnutí velmi důležitý

Rychlost metabolismu ovlivňuje energii. S pomalým metabolismem je člověk více unavený a samozřejmě se těžko nutí k nějaké aktivitě. Rychlejší metabolismus znamená rychlejší spalování kalorií. Ale jak zrychlit metabolismus?

Jestliže bude mít jeden člověk o 300 kcal pomalejší metabolismus než člověk druhý, může druhý člověk přijímat o 300 kcal denně více než ten první, a budou na tom úplně stejně.

Jak zrychlit metabolismus

Metabolismus označuje, jak efektivně tělo vykonává všechny své činnosti, včetně trávení a vstřebávání potravy, která poskytuje tělu palivo. Metabolismus se nezlepší přes noc pouhou konzumací doplňků stravy, jako jsou spalovače tuků nebo zelený čaj. Vyžaduje komplexní a důsledný přístup.

Nastartovat metabolismus není těžké, nejprve je ale potřeba odstranit příčiny pomalého metabolismu.

Příčinou mohou být jen nesprávné stravovací návyky nebo také špatné funkce některých vnitřních orgánů, které se zhoršily hlavně nesprávnými stravovacími návyky. Někteří lidé mají pomalý metabolismus díky předchozím drastickým dietám nebo půstům.

Ke zrychlení metabolismu pomáhají pravidelné silové tréninky a vyvážená strava.

Tipy na zrychlení metabolismu

Když přijde řeč na hubnutí, první, co člověka napadne, je, jak zvýšit metabolismus. To je konečná otázka kolem nejjednoduššího řešení hubnutí. Většina lidí však neví, jak metabolismus funguje. Jak zrychlit metabolismu?

Cvičení 

Aby si člověk udržel zvýšenou rychlost metabolismu a spalování tuků po několik hodin, tedy déle než jen po dobu cvičení, musí se věnovat cvičení s vysokou intenzitou. HIIT, běh, plavání a jízda na kole jsou některé sporty, které lze vyzkoušet, aby se zrychlil metabolismus a ugriloval tuk. Při takovém cvičení se spaluje mnoho tuku i za poměrně krátký čas. Jaké vyzkoušet cviky na hubnutí?

Nevynechávat jídlo

Vynechávání jídel nebo velmi nízká konzumace jídla není správným způsobem, jak zhubnout. Ve skutečnosti to může z dlouhodobého hlediska narušit metabolismus. Jídlo v pravidelných intervalech pomáhá udržovat metabolickou rovnováhu. 

Malé jídlo nebo svačina jednou až dvakrát mezi hlavními jídly posiluje metabolismus. Podle výzkumů ti, kteří svačí mezi hlavními jídly, jedí během jídla méně. V opačném případě dlouhé mezery mezi jídly zpomalují metabolismus a zvyšují schopnost těla ukládat tuk. 

Zelený čaj

Podle přehledové studie může zelený čaj zvýšit energetický výdej neboli počet kalorií a tuků, které každý den tělo spálí. Konzumace 2-3 šálků zeleného čaje denně může povzbudit tělo ke spalování kalorií rychleji než v opačném případě. Je to dobrá volba ve srovnání se sladkými džusy.

Bílkoviny

Tělo vynakládá více energie na rozklad bílkovin ve srovnání se sacharidy a tuky. To způsobuje zvýšení metabolismu, označované jako termický efekt. Bylo prokázáno, že vysoký příjem bílkovin výrazně zrychluje metabolismus a zvyšuje počet spálených kalorií. Kromě toho bílkoviny také zajišťují pocit sytosti a zabraňují návalům hladu a přejídání při dalších jídlech.

Spánek

Spánek sice nesnižuje ani nezvyšuje metabolismus, ale nedostatek spánku může vést k nerovnováze hormonů spojených s hladem a chutí k jídlu. Nedostatečný spánek může vyvolat hlad, vést k nočnímu mlsání, chuti na cukr, a nakonec dojde k překročení kalorického příjmu. Tento energetický přebytek povede k postupnému přibírání na váze tím, že ovlivní metabolismus.

Pitný režim

Voda pomáhá zvyšovat metabolismus, detoxikovat tělo od odpadních látek a kontrolovat chuť k jídlu. Zvýšení příjmu vody navíc povzbuzuje tělo, aby přestalo zadržovat vodu, což vede ke ztrátě přebytečných kilogramů váhy. Pokud je tělo však dehydratované, metabolismus se zpomalí. Každý den by měl člověk vypít alespoň 10 až 12 sklenic vodyPitný režim je více než důležitý.

Strava

Pravidelný jídelníček by měl být plný potravin spalujících tuky, které mohou zrychlit rychlost metabolismu. Mezi takové potraviny patří například jablka, mléčné výrobky (s vysokým obsahem bílkovin), ryby, vejce, čočka, avokádo, červené ovoce (bohaté na antioxidanty), ananas, kiwi, citron, zázvor, skořice, grapefruit. 

Nebezpečné zrychlování metabolismu

Pokud bude člověk metabolismus cíleně zrychlovat, aniž by změnil stravovací návyky, je to zdravotně nebezpečné. To může vést ke zvýšenému krevnímu tlaku, nervozitě a dalším zdravotním problémům.

Mimořádně nebezpečné je zrychlování pomocí doplňků a léků, které jenom omezují chuť k jídlu, ale neřeší výživu organismu, která je důležitá pro správnou funkci metabolismu, ale i všech orgánů.

Proto lidé, kteří jenom omezují kalorie a množství jídla a nesledují výživovou hodnotu, trvale nezhubnou. Naopak, metabolismus se ještě více zpomalí a tito lidé při velkém omezování ze začátku sice hubnou, ovšem pouze na svalové hmotě. 

Poté se necítí dobře a vždy se u nich dostaví díky zpomalení metabolismu jojo efekt, kdy vše přiberou znovu zpět, ale ne na potřebné svalové hmotě, ale protože je metabolismus zpomalený, bohužel jen na nebezpečných a obtížných tucích.

Provedení drobných změn životního stylu a začlenění těchto tipů do rutiny může pomoci zvýšit metabolismus. Vyšší metabolismus může pomoci zhubnout a udržet si váhu, pokud je to cílem, a zároveň dodá více energie.