Jídlo jako lék aneb food therapy

Když na mě padnou podzimní splíny nebo jsem ve stresu, mám větší chuť na maso, ačkoli ho běžně nejím. Moje tělo si prostě žádá bílkoviny, jejichž zvýšený příjem pomáhá překonávat i deprese. Jídlo může být lékem, když se správně používá. Jak na to? S čím vám vhodně zvolené potraviny pomůžou?

Léčba jídlem (food therapy) vychází z tradiční čínské medicíny a v současné době je podpořena řadou výzkumů. Například jedna ze studií Cancer Research UK ukázala, že vegetariánská strava je vhodnou dietou, která podporuje boj s rakovinou.

Zvyšte svoji energii

Jestliže se často cítíte unaveni, zkuste změnit jídelníček. Častou chybou je, že lidé nesnídají a při obědě pak podlehnou lákavému nezdravému jídlu, jehož konzumace je uspí. Jinak řečeno, když si ráno dáte místo zdravé snídaně jen kávu a k obědu si v restauraci poručíte vepřovou s knedlíkem, můžete si být jisti, že tachometr vaší energie bude brzy ukazovat nulu.

Naučte se proto snídat. Začněte postupně třeba s cereáliemi s mlékem, oblíbeným jogurtem apod. Dopřejte si také ovoce. Oběd volte lehčí – těstoviny s masem a zeleninou, salát s kuřecím masem a rozpečené pečivo, rybu a brambory. Ano, po takovém jídle budete mít za tři hodiny opět hlad, ale tak je to správně, protože si dáte jablko, banán nebo kysanou smetanu s domácí zavařeninou (místo jogurtu s éčky J

Zlepšete si náladu

Jídlo umí zázraky. Na začátku jsem naznačila, že těžší chvíle, stresy a smutky zvyšují moji chuť na maso. Bílkoviny, které obsahují kvalitní aminokyseliny (zejména tryptofan), zlepšují podle vědeckých výzkumů náladu. Jsou proto doporučovány i při léčbě depresí.

Vhodné jsou především mořské tučné ryby bohaté na Omega-3 nenasycené mastné kyseliny. (Dejte si ale pozor, kde je kupujete a odkud pochází). Důležité je zvýšit rovněž konzumaci ořechů – výzkumy totiž přišly na to, že lidé, kteří méně jedí ořechy, jsou více náchylní k depresím. Nezapomínejte ani na celozrnné výrobky, ovoce a zeleninu, které jsou bohaté na zinek a vitamín B.

Jídlo na krevní tlak

Jídlem je možné upravit také krevní tlak. Vysoký krevní tlak snížíte omezením příjmu soli. Kromě toho je vhodné jíst banány, špenát a obilniny, které obsahují magnézium a draslík, jež přispívají ke snížení krevního tlaku.

Úprava jídelníčku vedoucí k léčbě vysokého krevního tlaku nemusí být nijak náročná a složitá. Craig Williams, který se věnuje oboru food therapy v praxi uvádí příklad svého pacienta, kterému doporučil pravidelně pít sklenici džusu z granátového jablka, jíst kiwi, banán, jablko, kousek celeru a řepu. Tato dieta postupně přispěla ke snížení pacientova vysokého tlaku.

Tučné jídlo na kocovinu

Aspoň jednou za čas hřešit – je to krásné a přirozené. Blíží se čas vánočních a novoročních večírku, kdy vypijeme možná více než jednu či dvě sklenky. Před popíjením se najezte tučného a smaženého jídla (samozřejmě s mírou), pomůže vám před kocovinou. Tato rada je všeobecně známá, ale neuškodí si ji připomenout.

Po bujarém večírku si nedávejte kávu, která z vašeho unaveného těla odvede vodu. Uvařte si místo toho bylinkový čaj a vymačkejte šťávu z ovoce. Doplňte tekutiny a připravte si nějaký lehčí pokrm – například zeleninový salát, česnekovou polévku nebo silný hovězí vývar.

Prevence a léčba rakoviny

Rakovina je nemocí, které se obává snad každý z nás. Jídlo bohaté na éčka, jako jsou nejrůznější pochutiny a polotovary její vznik mohou podporovat. Proto se jim zkuste vyhýbat. Jezte čerstvé a doma připravené jídlo. Při léčbě a prevenci rakoviny je doporučována konzumace rajčat, cibule, česneku, fazolí, brokolice, květáku, zelí, listové zeleniny, bobulí a celozrnných výrobků.

Astma má řešení

Od dětství se potýkám s astmatem a poslední dobou zjišťuji, že mám ve svém okolí víc takových lidí. K mým oblíbeným pochoutkám, na které se v zimě těším, patří meruňkový kompot. Mám na něho prostě chuť a dopřávám si ho. Nedávno jsem ke svému překvapení zjistila, že podle čínské medicíny je konzumace meruněk doporučována při léčbě astmatu. (Tělo si chytře říká o to, co potřebuje).  Meruňky totiž mají schopnost plíce zvlhčovat a ulevovat jim od dušnosti.

Na co se můžete těšit?

Téma jídlo a zdraví je nevyčerpatelné. Tím, jak se chováme ke svému tělu, co jíme a jak uvažujeme, můžeme mnohé ovlivnit. Kromě tématiky éček v potravinách se proto na stránkách magazínu CoJime.cz budeme věnovat také problematice „food therapy“. V dalším článku přineseme přehled toho, jaké jídlo je vhodné pro léčbu konkrétních zdravotních potíží.