Účinky a dávkování biotinu

biotin-ucinky

Vitamíny se podílejí na mnoha životně důležitých procesech a hrají nesmírně důležitou roli při udržování zdraví organismu. Jedním z těchto vitaminů, který je pro člověka obzvláště důležitý, je biotin, známý také jako vitamin B7 nebo vitamin H.

Jedná se o chemickou sloučeninu rozpustnou ve vodě, takže její přebytek se vylučuje močí. Tělo tento vitamin neukládá. Biotin vykazuje poměrně vysokou odolnost vůči nízkým a vysokým teplotám.

Vitamin B7 se nachází v potravinách živočišného i rostlinného původu. Mimo jiné je obsažen v mase, mléce, vejcích, rybách, jako je losos a sardinky, játrech a mrkvi, hrachu, fazolích, čočce, ořeších a semenech.

Biotin – vlastnosti, které mohou ovlivnit naše zdraví

Hladiny cukru

Stojí za zmínku, že má zásadní význam v metabolickém procesu. Podílí se na syntéze i metabolismu bílkovin, sacharidů a tuků. Kromě toho se podílí na glukoneogenezi, tedy tvorbě glukózy. Studie na zvířatech s diabetem 2. typu ukazují, že suplementace biotinem může mít pozitivní vliv na regulaci hladiny glukózy v krvi.

Vlasy, kůže a nehty

Nejznámější vlastností biotinu je jeho vliv na pokožku, vlasy a nehty.

Studie naznačují, že užívání vitaminu B7 má příznivý vliv na růst a kvalitu vlasů.

Studie z roku 2015, které se zúčastnily ženy s vypadáváním a řídnutím vlasů, ukázala, že doplňování mořského proteinu (MPS) obsahujícího biotin po dobu tří měsíců vedlo k výraznému růstu vlasů a snížení jejich vypadávání.

Studie naznačuje, že tento vitamin může významně podpořit léčbu onemocnění nehtů. Bylo prokázáno, že doplňování biotinu zlepšuje tloušťku, pevnost a tvrdost nehtů.

Předpokládá se, že biotin působí také na mazové žlázy. Snižuje jejich produkci, a tím i množství vylučovaného kožního mazu. Kromě toho biotin podporuje stav pokožky a vlasů tím, že dodává tělu molekuly síry, které rovněž ovlivňují jejich stav.

Kde se berou nedostatky?

Většina biotinu je dodávána potravou, ale určité množství vitaminu B7 může být produkováno bakteriální flórou. Je však třeba mít na paměti, že lidé, kteří jedí hodně vajec, jsou přesto ohroženi nedostatkem tohoto vitaminu. Vejce obsahují bílkovinu avidin, která váže biotin, takže se nemůže vstřebat. Podobné účinky může mít i léčba antibiotiky, proto je vhodné zvážit doplnění vitaminů skupiny B po léčbě.

Vitamíny skupiny B je vhodné užívat s jídlem; v případě biotinu se obvykle užívají dávky až 5000 µg.