10 přínosů zeleného čaje – účinky na zdraví

zeleny-caj-2

Zelený čaj může nejen doplnit pravidelný pitný režim, ale také přispět ke zdraví. Díky vysokému obsahu antioxidantů totiž zelený čaj může chránit před různými nemocemi, jako je například Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba, osteoporóza nebo cukrovka druhého typu. Pití zeleného čaje může dokonce podpořit zdraví kostí. Jaké jsou další přínosy pití zeleného čaje a jaké má účinky na zdraví?

Zelený čaj je populární zejména v asijských zemích, ale také po celém světě. Jeho oblíbenost je dána nejen díky jeho ojedinělé chuti, ale také díky jeho přínosům, které pro lidské zdraví má. Proč zelený čaj pít a jak přispívá zdraví?

Zelený čaj

Zelený čaj se vyrábí ze stejných lístků jako černý čaj, ale s tím rozdílem, že lístky zeleného čaje se nefermentují. Díky tomu se zachovává zelená barva čaje, ale také se zvyšuje obsah antioxidantů a právě proto je zelený čaj tak prospěšný pro zdraví.

Kromě pozitivních účinků, jako je ochrana mozku, srdce a zdraví kostí ale může přinášet i rizika. Nicméně tato rizika se týkají pouze osob, které užívají některé léky nebo jsou jsou velmi citliví na kofein.

Pití zeleného čaje

Pití zeleného čaje je prospěšné pro lidské zdraví z mnoha důvodů. Jaké to jsou?

(1) ANTIOXIDANTY A MINERÁLNÍ LÁTKY

Díky pití zeleného čaje může člověk přijmout řadu antioxidantů a také minerálních látek, jako jsou například draslík (pomáhá udržovat hydrataci), hořčík (pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi), nebo selen (podporuje imunitní systém).

Z řad antioxidantů obsahuje zelený čaj velké množství antioxidantů zvané katechiny, kdy nejdůležitější z nich je tzv. EGCG, což je látka, která dokáže dokonce podpořit metabolismus.

Zelený čaj – účinky

Jaké má další zelený čaj účinky?

(2) ZLEPŠENÍ DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ

Zelený čaj může zlepšovat duševní zdraví a to díky aminokyselině zvané theanin, která může nejen zmírnit stres, ale také navodit relaxaci. Oproti jiným čajům, které theanin také obsahují (zejména čaj oolong, černý čaj nebo bílý čaj), ho má zelený čaj největší v koncentraci.

Zelený čaj může zlepšovat celkové duševní zdraví a také paměť.

(3) ZLEPŠENÍ PAMĚTI

Theanin může také zlepšit paměť. Extrakt ze zeleného čaje tak může zlepšovat krátkodobou paměť. Ta je podstatná pro plánování, porozumění, uvažování nebo řešení problémů.

(4) OCHRANA PŘED ALZHEIMEROVOU A PARKINSONOVOU CHOROBOU

Pití zeleného čaje má také preventivní účinky. Zelený čaj totiž může ochránit před tzv. neurodegenerativními onemocněními (jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba) a to právě díky obsaženým antioxidantům. Ty chrání buňky před jejich poškozením, které by mohlo zapříčinit právě tento typ onemocnění.

(5) SNÍŽENÍ HLADINY CHOLESTEROLU

Zelený čaj – účinky, které může díky jeho konzumaci mít, mohou významně ovlivnit celkové zdraví člověka. Zelený čaj totiž může snižovat hladinu cholesterolu a tím pádem předcházet riziku rakoviny a mrtvice (kterou může právě vysoký cholesterol způsobit).

(6) SNÍŽENÍ KREVNÍHO TLAKU

Zelený čaj může také chránit zdraví srdce snížením krevního tlaku. Tento účinek je způsobem antioxidanty, které snižují zánět a rozšiřují cévy. Díky tomu tak může krev v těle lépe proudit.

Největší účinek zeleného čaje tak pocítí zejména osoby s vysokým krevním tlakem a největším rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Díky tomu se tak může předcházet selhání ledvin, které může způsobit neléčený vysoký krevní tlak.

Další účinky zeleného čaje

Mezi další účinky zeleného čaje také patří:

(7) SNÍŽENÍ RIZIKA MRTVICE

Díky konzumaci zeleného čaje se může snížit riziko vzniku mrtvice. Zde platí přímá úměra – čím více zeleného čaje člověk vypije, tím menší riziko vzniku mrtvice.

(8) OCHRANA ZDRAVÍ KOSTÍ

Účinky zeleného čaje mohou pocítit také kosti – tedy že zelený čaj může zabraňovat úbytku kostní hmoty. Snížení kostní hmoty totiž může zvyšovat riziko osteoporóz (onemocnění, při kterém jsou křehčí kosti).

Zelený čaj na hubnutí

Je zelený čaj na hubnutí dobrou volbou?

(9) SNÍŽENÍ HMOTNOSTI

Ano, zelený čaj na hubnutí může mít vliv. Právě díky zelenému čaji se dá jednodušeji snížit hmotnost, jelikož obsahuje bioaktivní látky (například kofein), které mohou mít silné účinky na metabolismus.

Další důkaz, proč je vhodný zelený čaj na hubnutí, je fakt, že tento čaj dokáže mobilizovat tuk z tukových buněk. Další účinné látky, které jsou v zeleném čaji obsaženy, mohou také zvyšovat účinky některých hormonů, které spalují tuky (jako je například noradrenalin).

Pití zeleného čaje před cvičením může pomoci k hubnutí.

Zelený čaj – hubnutí

Zelený čaj a hubnutí tak jde ruku v ruce. Jednou ze sloučenin zeleného čaje je již zmíněný kofein. A i přes to, že šálek zeleného čaje obsahuje mnohem méně kofeinu než například šálek kávy, pořád přináší zdraví prospěšné účinky.

(10) POMÁHÁ HUBNOUT

Jak napomáhá zelený čaj hubnutí? Právě díky kofeinu. Kofein, který zelený čaj obsahuje, je totiž stimulant, u kterého bylo v mnoha studiích zjištěno, že napomáhá spalování tuků a zlepšuje také výkon při cvičení.

Sloučeniny v zeleném čaji totiž zvyšují hladinu hormonů, které dávají signál tělu k odbourávání tuku. Díky tomu se tak tuk uvolňuje do krevního oběhu a stává se z něj energie.

Zelený čaj hubnutí tedy může pomoci především v případě, že se vypije ještě před cvičením. V tomto případě pak extrakt ze zeleného čaje zvýší během samotného cvičení spalování tuků a hubnutí půjde rychleji.

Zelený čaj bez kofeinu

Zelený čaj bez kofeinu má podobné zdravotní účinky jako běžný zelený čaj. Kromě toho, že pomáhá předcházet různým nemocem, pomáhá výrazně zmírnit stres a úzkost zejména osobám, které jsou více citlivé na kofein, právě díky jeho menšímu množství.

Dále také může pomoci zlepšovat paměť (stejně jako klasická verze zeleného čaje) nebo zmírnit stres. Zmírnění stresu je díky theaninu, který je také v bezkofeinové verzi.

Bezkofeinový zelený čaj je možné poznat podle způsobu zpracování. Například listy namočené v octanu ethylnatém jsou obecně považovány za bezkofeinové od přírody – tedy k odstranění kofeinu nedošlo uměle.

Čaj je možné zbavit kofeinu také díky dvojímu zalití, kdy se čaj zalije, nechá se asi půl minuty odstát, poté se tato voda vyhodí a čaj se zalije znovu.

Zelený čaj bez kofeinu tak ocení především ti, kteří jsou na kofein citliví (například je z něj rozbolí hlava, jsou neklidní apod.) ale zároveň chtějí využít zdravotní výhody, které zelený čaj poskytuje.

Na druhou stranu zelený čaj bez kofeinu obsahuje o něco méně antioxidantů. Bezkofeinové zelené čaje se navíc prodávají za vyšší cenu než ty klasické.

Zelený čaj – kofein

Obsahuje zelený čaj kofein i v bezkofeinové verzi?

Bohužel ano. I bezkofeinový zelený čaj kofein obsahuje. Proto ty, kteří jsou velmi citliví na kofein (a jeho konzumace u nich může vyvolat úzkost, zrychlený tep nebo nervozitu), by se měli ohledně konzumace zeleného čaje bez kofeinu poradit s lékařem. Nepatrné množství kofeinu je totiž i v těchto variantách.

Současně s absencí kofeinu má také zelený čaj o trochu méně živin a tím pádem se i zmenšuje procento jeho zdravotních účinků.

Pokud například bude někdo chtít pít zelený čaj díky jeho „hubnoucímu účinku,“ měl by sáhnout raději po klasické variantě. Zelený čaj hubnutí pomáhá právě díky určitému množství kofeinu, který klasická verze zeleného čaje má.

Extrakt ze zeleného čaje

Přestože extrakt ze zeleného čaje může způsobit mírné zvýšení metabolismu a tím i následné spalování tuků, jsou tyto účinky na jeden šálek zeleného čaje poměrně malé. Nicméně pokud se zelený čas pije v kombinaci s konzumací většího množství bílkovin a omezení sacharidů, tak může zelený čaj fungovat ještě o něco lépe.

Extrakt ze zeleného čaje totiž pomáhá zbavit tělo tzv. viscerálního tuku, což je tuk, který je pro zdraví škodlivý.

Vysoké množství viscerálního tuku je obecně spojeno zejména se záněty a inzulinovou rezistencí. To může vézt k závažným onemocněním, jako například k cukrovce druhého typu nebo k také srdečním chorobám.

Přestože zelený čaj má spousty pozitivních účinků na zdraví, těhotné ženy by měly konzumaci snížit.

Rizika pití zeleného čaje

Rizika pití zeleného čaje spočívají zejména v množství vypitých šálků. Obecně se doporučuje konzumace maximálně osmi šálků zeleného čaje denně (v těhotenství maximálně šest).

Vysoké dávky mohou totiž negativně reagovat s některými léky (například s léky na vysoký krevní tlak nebo srdeční problémy) nebo také s dalšími bylinami.

Rizika pití zeleného čaje by tak měla být minimální. Pokud se nicméně konzumuje větší množství výtažku ze zeleného čaje v tabletách, může ve velmi vzácných případech způsobit jaterní problémy.