SEZNAM éček v potravinách

Éčka, konzervanty, stabilizátory, emulgátory… Co to do těch potravin výrobci vlastně dávají? Podívejte se na seznam nejčastějších éček a škodlivých látek v potravinách a vyhněte se jim!

Pulty v obchodech jsou přeplněné zbožím, hladem netrpíme a co víc, máme možnost volby! Není vůbec pravda, že jíst zdravě nás musí zruinovat. Stačí jen při výběru potravin přemýšlet, vyhnout se polotovarům, instatním jídlům, sladkostem a podezřele levným výrobkům s dlouho trvanlivostí.

Proč se zajímat o to, co jíme?

Je smutné vidět v supermarketu mladou rodinu s dítětem, která po kartónech skupuje přeslazené dětské „jogurty“ v akci plné škodlivých éček. V důsledku stejně neušetří – v dítěti může nevhodná strava podpořit vznik alergie, astmatu nebo hyperaktivity.

„Ačkoli se odborníci přou o vliv éček na lidské zdraví, mají podezření, že některá mohou podporovat vznik alergií, astmatu, ekzémů nebo dětské hyperaktivity. Nikdo skutečně neví, jakou paseku může pravidelná konzumace éček na lidském zdraví napáchat.“

Přitom je vše jednoduché – zajímat se a přemýšlet nad tím, co jíme a co dáváme na stůl svým blízkým. Abyste to měli pro začátek jednodušší, připravili jsme pro vás jednoduchý seznam éček a přídatných látek, kterým je lepší se obloukem vyhnout. Prozkoumání etikety v obchodě vám zabere jen několik vteřin – takovou ztrátu času si pro své zdraví dovolit můžete.

  • Prodlužují jejich trvanlivost
  • Zlepšují jejich vzhled, chuť
  • Dávají jim (často nepřirozenou) barvu
  • Usnadňují rychlou přípravu potravin (např. instantní polévky)

SEZNAM ŠKODLIVÝCH ÉČEK

E102 – Tartrazin (potravinářská žluť 4)

Zdravotní rizika: alergie, dětská hyperaktivita, migréna

Potraviny: hořčice, Tang citrón a další

E104 – Chylionová žluť (potravinářská žluť 13)

Zdravotní rizika: alergie, kopřivka

Potraviny: hořčice, DELI, Margot, pudingy, energetické nápoje

E110 – Žluť SY (potravinářská žluť 3)

Zdravotní rizika: alergie

Potraviny: různé sladkosti, hořčice, nealko nápoje, instatní polévky

E122, E129, E124 (potravinářské červeně)

Zdravotní rizika: alergie, astma, dětská hyperaktivita

Potraviny: Fruit Drops, Milky Way Minute, puding a další výrobky s „jahodovou chutí“

E132 – Indigotin (potravinářská modř 1)

Zdravotní rizika: alergie, žaludeční nevolnosti, vyšší krevní tlak, kožní vyrážky

Potraviny: pudingy, čokoládové tyčinky, sladkosti, žvýkačky

E133 – Brilantní modř (potravinářská modř 2)

Zdravotní rizika: riziko vzniku rakoviny, dětská hyperaktivita

Potraviny: různé sladkosti

E210 – Kyselina benzoová

Zdravotní rizika: kopřivka

Potraviny: kečupy a další

E250 – Dusitan sodný

Zdravotní rizika: riziko vzniku rakoviny, bolesti hlavy, kožní vyrážka

Potraviny: uzeniny (špekáčky, párky), masové konzervy

E621 – Glutaman sodný

Zdravotní rizika: žaludeční nevolnost, kožní vyrážka, astma

Potraviny: instantní polévky, sojové omáčky, polotovary, mražené výrobky

E951 – Aspartam (umělá sladidla)

Zdravotní rizika: bolest hlavy, kožní vyrážky

Potraviny: light potraviny a nápoje (jde o náhražku cukru – umělé sladidlo), mražené krémy, vitamínové doplňky, nakládaná zelenina i ovoce

E952 – Cyklamáty (umělá sladidla)

Zdravotní rizika: riziko vzniku rakoviny

Potraviny: light potraviny a nápoje (jde o náhražku cukru – umělé sladidlo)

Jak poznat potraviny plné éček?

Nemusíme mít zrovna nastudované celé seznamy éček, abychom poznali, že se jedná o zdraví škodlivou potravinu. Většinou stačí řídit se zdravým selským rozumem. Potravinu, která je plná éček většinou poznáte podle toho, že

  • Má dlouhou až nepřirozenou dobu trvanlivosti
  • Má nepřirozenou barvu (vzpomeňte si třeba na šmoulí zmrzlinu) a chuť
  • Je velmi levná nebo jinak podezřelá