Jak na rychlejší metabolismus?

V čem spočívá rychlost metabolismu a jakou má souvislost se cvičením? Odpověď leží ve svalech.

Metabolismus je souhrnný termín pro všechny chemické procesy probíhající v těle. Mimo spousty dalších sem patří také přeměna živin přijímaných z potravy na látky, které tělo buď využije, nebo vyloučí jako odpad.

Obecně se má za to, že čím rychleji metabolismus v těle probíhá, tím je to pro lidský organismus lepší – lidé s rychlejším metabolismem rychleji pálí kalorie, snadněji se udržují ve formě a nepřibírají tak snadno jako ti, kteří to mají naopak. Mohou si tedy dovolit více jíst.

Aby tělo fungovalo, musí přijímat energii z potravy. Množství energie, kterou potřebuje k základním funkcím, jako je dýchání, srdeční činnost či termoregulace, se nazývá bazální metabolismus. Rychlost metabolismu závisí na věku, pohlaví či genech, ale i na míře fyzické aktivity.

Nejrychlejší metabolismus má lidské tělo v období růstu, s věkem se metabolismus zpomaluje. Udává se, že od 25 let věku se u průměrných, fyzicky neaktivních jedinců látková přeměna zpomaluje o 5–10 % každých 10 let.

Proč tomu tak je? Princip spočívá v množství svalové hmoty. Lidé, kteří mají v těle vyšší poměr svalů vůči tukům, mají bazální metabolismus rychlejší než lidé s méně příznivým poměrem.

S věkem svalová hmota v těle ubývá, proto se metabolismus zpomaluje. Svaly jsou také důvodem, proč muži mívají rychlejší metabolismus než ženy – mají jich v těle přirozeně více.

Jak muži, tak ženy svůj bazální metabolismus mohou zrychlit, a to nejlépe pravidelnou fyzickou aktivitou. Svalové buňky potřebují k vlastnímu udržení přibližně 3x více energie než tukové buňky a spalují tak více kalorií i v době, kdy tělo žádnou fyzickou aktivitu nevyvíjí.

Nejideálnější cestou ke zrychlení metabolismu je tedy pravidelné cvičení, přesněji vytváření svalové hmoty. Každodenním cvičením dochází ke každodenní aktivaci svalů, které ke svému fungování potřebují více energie, a tím i ke zvýšení průměrné denní rychlosti metabolismu.

U fyzicky aktivních lidí se metabolismus po 25 letech věku zpomaluje pouze o 0,3 % za dekádu, což je oproti výše uvedenému údaji docela významný rozdíl. Kdo je fyzicky aktivní a má příznivý poměr svalů vůči tukům v těle, bude si moci dopřávat více dobrého jídla bez nabírání tukových zásob a bez výčitek.