Super sleva nebo jen obchodní trik?

Už nějaký čas jsem nešmejdila v exkluzivních nákupních klubech, které nám údajně nabízejí tu úplně nejvíc nejlepší módu za úplně nejvíc nejnižší ceny. Dnešními smolaři jsou FashionDays a Stilago. Jejich aktuální kampaně mě doslova rozpálily do běla. 

Začnu u FashionDays. 

Jedno ze základních pravidel prodeje říká: Přesvědčte zákazníka, že vaše nabídka je výhodná. Pak koupí i to, co by si třeba ani jinak nepořídil. 

FashionDays to ví a cíleně s námi hraje tuhle hru. Je to jednoduché. Vezmeme zboží s obvyklou prodejní cenou X. Napíšeme k tomu, že původní cena je 3X. Prodáváme ho za X a zákazníci se můžou pominout, že nakupují tak strašně úžasnou a drahou věc za pouhopouhou třetinu. Podle mě je to jen  prachsprostý trik na zákazníka. 

Příklad číslo jedna: Kozačky značky Sacha London s údajnou původní cenou 3 219 korun nám ti hodní nákupčí z FashionDays sehnali s takovou slevou, že je můžou prodávat za pouhých 1 240 korun. A to se teda vyplatí! Nebo ne?

Jenže u těchhle bot je běžná prodejní cena v oficiálním eshopu 120 eur, tedy 2 940 korun. Ano, jsem puntíčkář, jde o rozdíl tří stovek u původní ceny, boty ve skutečnosti kupujeme opravdu se slevou. Ale já bych byla opravdu ráda, aby mi prodejce nabízel zboží, u kterého původní cenu skutečně nepřehání a nesnaží se mi tak vnutit, že nákup je výhodnější, než doopravdy je.

FashionDays ale ty původní ceny nepřestřeluje jen o pár stovek. Příklad číslo dva: Kotníčkové botky s původní cenou 4 219 korun, ve slevě za 1 519 korun.

Tyhle boty mají skutečnou původní cenu 150 eur, to je 3 600 korun, a aktuálně je výrobce prodává za 82 eur (2 000 korun). Jistě, FashionDays je levnější, ale opět nám trochu maže med kolem mozku.  

A stejný případ do třetice. Lodičky s údajnou původní cenou přes 3 700 korun. Problém je v tom, že jejich současná běžná cena je 2 000 korun. Před slevou to bylo o tisícovku víc.

A takhle by se dalo u FashionDays pokračovat donekonečna. Manipulování s původní cenou je u tohohle exkluzivního nákupního klubu běžné. Samozřejmě, že po botičkách zlevněných o tři tisíce korun sáhneme raději, než po botách se slovou pět stovek. Už jen pro ten pocit, že si podobně drahé boty díky FashionDays můžeme koupit za výrazně nižší cenu, než v oficiálních eshopech. 

Ale možná v tom je FashioDays opravdu nevinně. Třeba má jen naprosto neschopné nákupčí, kteří zboží shánějí u překupníků s obrovskými přirážkami, místo toho, aby si ho objednali přímo u výrobců, kteří jim ještě odečtou marže, strhnou něco z ceny díky množstevním slevám atakdále. 

FashionDays může argumentovat tím, že údaje o běžné ceně dostalo přímo od dodavatele, který tak trochu kecá. Ale když si skutečnou cenu dokáže ověřit obyčejná blondýna, proč to neudělá nákupní klub, který se živí nákupem a prodejem zboží? FashionDays nedělá blbce jen ze zákazníků, ale i sám ze sebe. 

Takové Stilago má ale proti FashionDays vyloženě hroší kůži. Přestřelovat běžné prodejní ceny mu jde snad ještě líp. 

Kabelka Hope, běžná cena prý 1 031 korun, Stilago cena 464 korun. Sleva 55%!!!

Jenže Hope London tuhle svou kabelku prodávalo za 19,90 eur (505 korun) a teď ji má ve slevě za 9,90 eur (251 korun). Hmmmm. Tomu říkám výhodná Stilagocena.  

Klíčenka od Hope prý běžně podle firmy Stilago stojí 644 korun, českým zákaznicím je zlevnilo na 419 korun. Prý ušetříme 35% Jenže u výrobce stojí tahle klíčenka (na obrázku v jiné barvě) 14.90 eur, tedy 379 korun. Kde Stilago vzalo tu svou běžnou cenu?  O outletových šatech Miss Sixty nám Stilago s klidem tvrdí, že běžná cena je víc než pět tisíc korun. A kecá. Běžná cena je totiž poloviční. (Spodní screenshot je z Polyvore, které přepočítává rovnou ceny na české koruny). Nákupem kabelky Nannini rozhodně neušetříte 55%, jak tvrdí Stilago. Tahle kabelka se opravdu neprodává za 2 000 korun. Její běžná cena je 45 eur, tedy asi 1 100 korun.
Stejně tak obyčejné bavlněné tričko Hope nekupujete u Stilaga se slevou 40%. Běžná cena totiž není 773 korun, ale necelých 20 eur, 487 korun.

Kampaň Hope 1967 se opravdu Stilagu nepovedla. Tahle kožešinová vesta nestojí běžně 3 600 korun, po slevě pak 2 150 korun. Tahle vesta původně stála 69 eur (1 690 korun) a teď je za 49 eur (1 200 korun).  Takový prodej se rozhodně vyplatí. Ale jenom Stilagu. 

A kožešina ještě jednou. Podle Stilaga ušetříme na téhle vestě 35%, protože původně prý stála 7 700 korun, a teď je jen za 5 000 korun. Výrobce jí ale ve svém eshopu zlevnil z 249 eur (6 125 korun) na 174 eur (4 200 korun).  Takže víc než sedm a půl tisíce fakt nikdy nestála.

A nakonec tu máme šaty od rumunské firmy Clara Rotescu. Běžně prý jsou za sedmnáct a půl tisíce, Stilago nám je ale nabízí s úžasnou padesátiprocentní slevou jenom za 8 764 korun.  

Výrobce tyhle šaty na svých oficiálních stránkách prodává za 1 200 lei. Podle aktuálního kurzovního lístku je cena 6 960 korun. Radím, tyhle šaty rozhodně ve Stilagu nakupujte ve velkém! Předpokládám, že ten, kdo vymyslel jejich cenu, dostane hodně tučnou prémii z Rumunska.  

A nakonec ještě lahůdka pro milovnice značek. Kabelky Lacoste od Stilaga. Nejdražší má původní běžnou cenu víc než deset tisíc korun. 

 A oficiální eshop Lacoste: Vůbec nejdražší kabelka z auktuální kolekce stojí 360 dolarů (6 840 korun). Kabelky, které nejsou z kůže, se obvykle prodávají od 60 do 195 dolarů (1 140 až 3 700 korun). Tady už se asi ty rádoby běžné ceny tvoří tak, že si jejich tvůrce řekne: Je to Lacoste,  tak tu cenu pořádně napálíme, ať český holky ví, že kupujou luxus.

A jako bonus jim ke každé z těch kabelek do popisu frkneme, že jsou praktické a diskrétní. No, možná to mělo být v popisu u dámských vložek a jen to tam omylem vlítlo. 

Jen mě malinko zaráží, že ani jednu z nabízených kabelek jsem nenašla na žádné oficiální fotce firmy Lacoste… A pak taky si říkám, jakže to tedy s tím internetovým prodejem výrobků Lacoste je, když oficiální zástupce říká tohle: 

http://finance.idnes.cz/padelana-tricka-lacoste-na-internetu

Ale zpátky k těm vysoko nasazeným původním cenám. Opravdu si FashionDays a Stilago myslí, že nás můžou takhle tahat za nohu? Že si nikdo nenajde nabízené zboží u výrobců a nepochopí, že celý ten jejich cirkus se super slevami  je jen šikovný tah, jak nás oblafnout? Tohle totiž asi není náhoda. 

Jasně,  když budu na Aukru prodávat krabičku lentilek za tisícovku, je to jen volba kupujícího, jestli si poklepe na hlavu anebo ji koupí. Ale když k té krabičce napíšu, že původní cena byla deset tisíc a já ji zlevnila na desetinu, pak už mi to opravdu bude zavánět klamáním zákazníka. A to moc fér není.