Správné a zdravé stravovací návyky

Zdravé stravovací návyky začínají již od útlého věku. Děti přebírají své stravovací návyky od svých rodičů. Zdravý životní styl optimalizuje tělesnou váhu a člověk je pak více psychicky vyrovnaný. Jak by měly vypadat správné a zdravé stravovací návyky? 

Výživa je nutná k tomu, aby lidské tělo mělo neustále dostatek živin. Je jasné, že tyto živiny by měly být ze zdravých potravin. Při výběru stravy je potřeba využít svých rozumových schopností a potraviny vybírat podle množství a složení. 

Člověk musí způsob stravování usměrňovat, stravovat se vhodně a naučit se mít zdravé stravovací návyky. Dobré stravovací návyky totiž udržují člověka v kondici a zabrání civilizačním chorobám jako je například obezita.

Zdravé stravovací návyky

Slovo zdraví se v poslední době objevuje skoro všude. Nejvíce však na produktech nebo službách, které se tím snaží výrobce zatraktivnit. Mnoho lidí přistoupí raději na zdravou stravu než na cvičení

Dochází ke srovnávání hladin tuků ve výrobcích, obsahu cukrů, aniž by docházelo k rozlišování jednotlivých druhů sacharidů, množství soli, konzervačních látek a výše glykemického indexu. Někteří laikové tak dochází k závěru, že zdravé není vůbec nic. Je tomu skutečně tak?

Lidské tělo pro svou činnost potřebuje každý den jak energii, tak řadu dalších jiných látek a není možné je ze stravy vyloučit. Snídaně by měla tvořit cca 20 % z celkového denního příjmu kalorií. Ideální je konzumovat minimálně třikrát denně potraviny s celozrnnou složkou.

Strava by se měla rozdělit do 5-6 denních dávek. Konzumovat doporučené dávky, a hlavně se vyvarovat přejídání, nastavit si správně zdravé stravovací návyky je to nejlepší řešení. Klíčová je forma a množství. 

V lidském vědomí přežívají určité stereotypy nebo rodinné návyky, a to v i případě, pokud jde o skladbu jídel. Základem zdravých stravovacích návyků je být dobře informovaný a zajímat se. A to nejen pročtením obalů výrobků, nýbrž i zjištěním si, v jakém množství a jakou formou potraviny konzumovat. 

Během toho je možné se dozvědět, že některé produkty mohou dokonce pomoci v prevenci řady onemocnění. Jedním z nich je složka omega-3 mastné kyseliny. V případě jejího úbytku se zhoršuje zrak a krevní tlak.

Zásady zdravých stravovacích návyků

Někteří lidé zlepšují své stravovací návyky kvůli podpoře své imunity, nikoliv aby shodili přebytečná kila. Jak již bylo výše popsáno, složení jídel není jediným klíčem k úspěchu. Je důležitá také pravidelnost a časový odstup mezi jídly. Jíst pravidelně po 2 až 4 hodinách slouží k efektivnějšímu trávení.

Jaké jsou další zásady zdravých stravovacích návyků?

  • snížení živočišných tuků
  • častější požívání rostlinných olejů bez tepelné úpravy 
  • konzumace syrové zeleniny a ovoce
  • zvýšit konzumaci ryb 
  • jíst mléčné výrobky se sníženým podílem tuku
  • jíst celozrnné výrobky
  • méně solit a sladit

Lidské tělo je spokojenější, pokud se mu dostává široká škála potravin každý den. Organismus tak doplní aminokyseliny, vitamíny, vlákninu nebo minerály. Ideální je požívat takové potraviny, které jsou ve své neupravené podobě.

Nesprávné stravovací návyky a civilizační choroby

Nedostatečný příjem pokrmů vede k pocitu hladu a k podvýživě. Na některé lidi to má i neblahý vliv na jejich chování. Bývají často podráždění. Při nedostatečném příjmu potravin se může projevit anorexie a bulimie.

Existují však i opačné extrémy jako je obezita. Špatné stravovací návyky mají za následek nadváhu se všemi negativními dopady na organismus. Zvyšuje se tak riziko infarktu, vysoký krevní tlak, křečové žíly, sklon k zánětům průdušek, ke žlučovým kamenům, onemocněním kloubů a šlach, zvýšenou únavu a neobratnost. 

U lidí trpících nadváhou se mnohdy objevuje celulitida na břiše, nohách i rukách. Existují však osvědčené cviky na celulitidu, které dokážou ochablé svaly vrátit do formy.

Správné stravovací návyky

Jíst zdravě ještě neznamená zříci se všech dobrých a oblíbených potravin. Pokud by se člověk, který denně jí sladké, sladkého vzdal úplně, pravděpodobně by mu nový stravovací návyk nevydržel dlouho. Je třeba nespěchat a jít na to pomalu. 

Jde hlavně o to znát svůj denní výdej energie a ten ideálně doplňovat. Vytvořit si postupně takové zdravé stravovací návyky, které se stanou automatickými. K nim potom zvolit potraviny odpovídající svým složením dané denní době, dosud vydané energii a životnímu stylu každého jednotlivce.