Situace, které můžou vést k záchvatovitému přejídání

Když člověk ví, co může vést k záchvatovitému přejídání, snadněji záchvatovitému přejídání předejde. Jaké situace jsou tedy v tomto ohledu rizikové?

Nemáte čas najíst se ráno a dopoledne. Poté dojdete z práce, všechen stres z vás opadne a vy nemyslíte na nic jiného, než že do sebe hodíte první, co uvidíte.

Ale doma není nachystáno žádné jídlo. Co teď? Po cestě si koupíte nějakou tyčinku nebo rohlík se sýrem. To je jednoduché a rychlé.

Myslím, že sami víte, kde je chyba. Kdo je připraven, není zaskočen, a to platí i u jídla. Když tělu dáte energii postupně, kdy ji nejvíce potřebuje (v tomto případě dopoledne), tak vás odpoledne nepřekvapí nárazovým hladem.

Chystejte si jídlo předem. Nemusíte strávit hodiny a hodiny chystáním si složitého jídla. Vynaložte energii, přemýšlejte, plánujte si jídlo.

Den před odchodem do práce si uvařte brambory, ráno si přivstaňte, nasnídejte se, nachystejte si celozrnný chléb s vajíčkem a zeleninou, do krabičky dejte brambory a nakrájené tofu, do druhé oblíbenou zeleninu a do třetí například hrstku oříšků. Je to o zvyku a chuti změnit své dosavadní návyky.

Představte si další situaci. Všechno je v pořádku až do té doby, co se objeví nečekaná situace, která vás rozhodí. Pokud jste citlivý/á a nebylo vám dáno do vínku rychlé rozhodování, může vás to nepříjemně vystresovat. Zodpovědnost se snažíte potlačit hromadou jídla.

Je logické, že jste ve stresu, když se máte rychle rozhodnout a je na vás tlak. Ale nic není tak horké, jak může vypadat. Úplně vám rozumím – v té chvilce jste rozzuření, bezradní, naštvaní a musíte to prostě nějak zahnat.

V takových chvílích máte mozek zastřený a nejednáte rozumně. Zastavte se a snažte se uklidnit. Vydýchejte se, klidně se jděte projít. Nechte si chvíli na přemýšlení. Uvidíte, že po chvíli bude všechno jasnější.

Také další situace může vést k záchvatovitému přejídání. Chcete zhubnout, a proto si odepíráte jídlo. Chvíli to vydržíte, ale dřív či později sníte všechno, na co přijdete.

Klasická situace. Jste zvyklí jíst páté přes deváté a ze dne na den se rozhodnete přejít na zdravé jídlo. Chuťovým buňkách se to ale nelíbí. Všechno zdravé jídlo vám po těch přeslazených, aromatických a přesolených dobrůtkách připadá bez chuti.

Zdravé jídlo nemusí být jednotvárné nebo bez chuti. Proto pro nás příroda připravila spoustu vynikajících surovin. Jen si k nim najít cestu a postupně je zařadit do jídelníčku.

A na závěr si představte, že jste dlouhodobě na nízkých sacharidech, držíte sacharidové vlny nebo další omezující diety.

Sami se do žádných nepřirozených režimů nebo redukcí nepouštějte. Hubnout se dá s rozumem, zdravým způsobem a hlavně trvale.

Při krátkodobých dietách ze začátku sice zhubnete, ztratíte vodu, ale dlouhodobé odpírání si některých složek potravy vede ke strachu z jídla, neustálému ubírání porcí a následnému zpomalení metabolismu.

Raději než se do něčeho pouštět sám a nechat to zajít tak daleko, obraťte se na někoho, kdo se o tuto problematiku zajímá.