Historie balerínek – kde, kdy, proč a jak baleríny vznikly

Baleríny jsou nízké placaté boty, ve kterých nebolí nohy, skvěle se v nich chodí, a proto v nich žena dokáže nakupovat dlouhé hodiny. Což je přece perfektní! Jak dlouho si komfortu chůze v balerínkách ženy mohou užívat? Kdy se baleríny poprvé objevily? A jak tyto boty vlastně vznikly?

Tento článek osvětlí kdy, kde a proč baleríny vznikly, kdy si je ženy zamilovaly a jak se to stalo, že nízká obuv, která se zdánlivě oproti botám na vysokém podpatku nehodí pro dámu, se stala pevnou součástí světa módy.

První zmínky o obuvi připomínající dnešní balerínky

Na obrazech z první poloviny 19. století si je možné povšimnout, že ženy tenkrát nosily nízkou obuv bez podpatků, která vzhledově připomíná dnešní baleríny.

Není neobvyklé setkat se s plochými botami v tak dávné minulosti. Například ve středověku byly boty bez podpatku velmi oblíbené, navíc dlouhá špička symbolizovala bohatství a majetek dotyčného (čím delší špička, tím movitější byl).

I v době buržoazie a aristokracie se nosily boty s plochou podrážkou. Ovšem nosil je jen prostý lid, bohatí dávali přednost obuvi s podpatkem.

Repetto – první značka vyrábějící baleríny

Vznik klasických balerín v podobě, která je známá dnes, se datuje do roku 1947. Tehdy mladý francouzský tanečník Roland Petit, kterého přijali do angažmá v Opeře Garnier, svou matku Rose Repetto přemluvil, aby mu na balet ušila pohodlné boty.

Rose Repetto dostala jedinečný nápad, který jejím balerínám zaručil budoucnost. Z tanečních balerín vyndala vnitřní vložku a našila ji zespodu na podrážku, takže boty byly odlehčené a odpružené. Tanečníkům se tak tančilo s větším pohodlím.

Tyto baleríny se staly velmi úspěšné a žádané, a proto se šití taneční obuvi začala věnovat na plný úvazek. Založila firmu Repetto, která byla vyhlášená po celé Francii. Taneční boty měly takový úspěch, že se rozšířily i do ostatních zemí, kde tvořily součást divadelních a filmových kostýmů.

Brigitte Bardot a baleríny Cendrillon

Jako obuv pro všední nošení baleríny ve Francii proslavila Brigitte Bardot, které na přání Rose Repetto vyrobila rudé lakované baleríny na malém podpatku s názvem Cendrillon.

Nošení balerínek následně okoukaly filmové hvězdy i obyčejné ženy a dívky, které si takové boty toužily pořídit.

Audrey Hepburn

Boom nastal v 50. letech, kdy se balerínky objevily na půvabné britské herečce Audrey Hepburn. Tato křehká a ezoterická herečka je nosila s takovým šmrncem a vkusem, že jí je záviděla kdekterá žena. Po jejím vzoru si je pořídila většina dam, žen i slečen.

V 80. letech 20. stol. klesl zájem o baleríny Repetto

V 80. letech o taneční i městské boty opadl zájem, což souviselo se smrtí Rose Repetto. Najednou nebyl nikdo, kdo by firmu převzal a pokračoval v rozvíjení dalších balerín. Ty dřívější už nebyly moderní, ženy chtěly nové kousky.

Konec 90. let 20. stol. znamenal pokračování značky Repetto

V roce 1999 značku koupil Jean-Marc Gaucher s cílem dostat značku zpátky na vrchol. Snažil se ze značky Repetto vytěžit maximum, protože v ní viděl obrovský potenciál.

Gaucherova koncepce se od té původní Rosiiny nelišila – toužil vyrábět boty jak na běžné nošení, tak speciální taneční obuv. Začal spolupracovat se známými osobnostmi a návrháři. Například návrháři Issey Miyake a Yohji Yamamoto oživili model balerínek Cendrillon, který byl úspěšný po celém světě.

Boom balerínek na začátku 21. století

Začátkem nového tisíciletí nastal mohutný rozmach těchto nízkých botiček. Souvisí to i s tím, že baleríny již dávno neplní pouze funkci pohodlných bot, avšak dotvářejí i jednotlivé outfity. Baleríny převzaly do svých kolekcí i další módní značky a tento trend přetrvává do současnosti.

Od roku 2000 nastal obrovský boom balerínek, který trvá dodnes. Baleríny jsou vyráběny z mnoha materiálů – existují plastové, textilní, gumové, kožené, koženkové balerínky, s přezkami přes nárt i bez přezek, s nízkým nebo žádným podpatkem, zdobené mašličkami, kamínky, flitry, potisky, sponami, korálky aj. Velký potenciál v nich vidí mnoho módních značek.