Fanda chce být Cool. A nejde mu to.

Upoutávky na pořady na Prima Cool mě fakt baví. Baví mě hodně. Většinou jsou dost vtipné, občas trochu šílené a občas trochu šokující. O něco podobného se marně pokouší i novácký protějšek téhle stanice, a to Fanda. Jenže ve srovnání s Prima Cool vyznívá tahle snaha poněkud zoufale. Fanda fakt není Cool. Nejsem extrémní televizní maniak, který by měl dokonalý přehled o tom, co se kde vysílá. Jak strašně moc chce být Fanda cool, se ale nedá přehlédnout. Poprvé jsem si toho všimla nedávno, když jsem zahlédla takové to klasické varování před pořadem nevhodným pro děti.

Na Fandovi mi oznámili: „Následující pořad je jen pro velký fandy. Všichni ostatní zavřít oči, přikrejt uši!“

Hmmm. V tu chvíli jsem si představila partu kreativců z Fandy, kteří přemýšlejí, jak takovéhle varování udělat tak, aby bylo třeskutě vtipné, neotřelé a originální. A lepší, než má Prima Cool! Úporná snaha být lepší ale fakt nevyšla. Myslím, že prostě měli vytvořit jen nápis: Tento pořad není vhodný pro děti. A tečka. Nebylo by to tak cool, ale zas by to nebylo tak okatě hloupé. Podobný problém má Fanda často. Má smůlu v tom, že Cool tady byl podstatně dřív a že v upoutávkách přišel s něčím úplně novým, co se na českých televizních stanicích dřív neobjevovalo,   Snaha, aby Fanda měl upoutávky taky vtipné, taky zajímavé, taky originální, prostě aby to bylo suprzelený, mu prostě nevychází. Když si srovnám dvě upoutávky na animované seriály (spíš) pro dospělé, mám pocit, jako by Fanda byl takový usedlý nudný strýc, který dostal rozkazem být za každou cenu děsně moc uvolněný a zábavný. A že Cool je ten veselý chlápek od vedle, který to rozkazem dostat nemusí, protože takový prostě je. A podobně u mě vede Cool i s dalšími upoutávkami.

Na upoutávce na film Kajínek mě příšerně tahá za uši nespisovná čeština kombinovaná se spisovnou. „Nejznámější českej vězeň…, film inspirovanej skutečnou událostí, co tě dostane… čtrnáctého července ve dvacet hodin na novém kanálu Fanda.“ 

Vůbec mi nevadí, když se mluví nespisovně. Jenže se to nemůže míchat půl na půl ve čtyřech větách vyřčených v jedné minutě. Aspoň ne v jednom spotu.  Tady to třeba nespisovně je taky, jenže všechno. A zní to normálně.

Videí s upoutávkami kanálu Fanda moc po internetech ještě neběhá. Dají se sice vidět přímo na oficiálním webu, jenže předtím se musí přetrpět asi devatenáct reklam, a pak sem stejně nejdou vložit. Zato videa z Coolu se vkládat dají a evidentně nebaví jenom mě, ale i spoustu dalších lidí. Cool si totiž umí třeba střílet sám ze sebe.   

Taky umí udělat upoutávku na seriál, aniž by z něj ukázal jediný záběr. A navíc se nebojí ani nápadů hodně ujetých. V roce, kdy má nastat konec světa, přišel Cool s neuvěřitelnou kampaní Apocoolypsa. Jde o sérii pořadů, ke které patří třeba katastrofický seriál nebo postapokalyptická reality show. Když jsem viděla tahle videa poprvé, vyděsila jsem se, co že to má jako být a nevěděla jsem, jestli se zbláznili tvůrci upoutávky nebo já. Ale stejně mě baví. A chudák Fanda, který nemá apocoolypsu, může zatím zaujmout třeba pozvánkami na sportovní přenosy. Fanda by se měl snažit být jiný. Být horší kopie konkurence asi není ideální stav. Co takhle přestat s tou úporností a dělat upoutávky jednoduché a obyčejné? Sice to nebude tolik cool, ale aspoň to nebude parodie.