31 dní vegankou: Jak se jí bez sýra, mléka a lepku

Když jsem se dozvěděla, že moje kamarádka absolvovala skvělou výzvu, kdy se po celý leden obešla bez mléčných výrobků, medu nebo vajíček, věděla jsem, že to bude zajímat nejen mě, ale i vás. Tady jsou jedinečné postřehy, doplněné tipy a recepty na chutná veganská jídla.

Střih a přesun v čase. Píše se poslední den v roce 2005 a já si slavnostně nakládám na talíř svůj poslední ovar. Už rok předtím maso hodně omezuji, ale ta chuť mi stále brání…

Střih a přesun v čase. Učím se vařit a konzumovat zdravé jídlo, trošku hubnu samozřejmě, ale váha se víceméně ustaluje na spodní hranici ideální váhy pro mou výšku. Pomalu mi dochází, že lepek a laktóza se mi těžko tráví, omezuji pšenici, jogurty, mléko, ale ta chuť sýrů mi stále brání

Střih a přesun v čase. Píše se 11. 1. 2015 a já se připojuji k 31 DAY VEGAN CHALLENGE, kterou organizuje moje kamarádka. V malé skupince pár nadšenkyň se vzájemně podporujeme ve zřeknutí se všech živočišných produktů. Každá to pojmeme trošku po svém tak, aby nám jídlo sedělo a hlavně chutnalo. Mým cílem je strava bez všech mléčných výrobků, vajec, medu (maso už po tolika letech ani neuvádím), co nejvíce home-made a zaměřená na očistu a posílení ledvin.

Právě v zimě jsou ledviny nejvíce namáhány a zatěžovány, a tak jim chci trošku odlehčit a nakopnout je. Přidávám si tedy ještě tibetskou očistu ledvin, výrazné omezení pečiva a pšenice (ne striktně) a pravidelné ranní čerstvě vylisované šťávy z ovoce i zeleniny. Ledvinám v zimě ale nesvědčí příliš syrové stravy, a tak zařazuji vždy alespoň jedno teplé jídlo.  A k tomu všemu 1-2x týdně sport, ideálně na čerstvém vzduchu.

Nesnesitelná lehkost bytí

První snídani si užívám plná nadšení a očekávání. Domácí žitno-špaldové placky (od miláčka) s humusem a čerstvá řepno-jablečná šťáva. To nám to pěkně začíná! Všechno zvládám skvěle, hledám si nové recepty a připravuji domácí stravu. Často i do mističek s sebou. Tělo se čistí, je to znát, ranní šťávy na lačno začnou vykonávat své dílo takřka ihned. Cítím únavu navzdory skvělé stravě. Pátý den trošku přituhuje. Blíží se novoluní a já začínám očistu ledvin. K večeři v 5 hodin sním první porci 5 dní předem máčené rýže a pak už ani zrnko rýže, ani kapka vody, až do rána. Očista se spouští okamžitě, uléhám s bolestí hlavy, to je u mě vždy známkou dobře prováděného procesu. Ráno se probouzím jako vyměněná. Začínám řepno-mrkvovou šťávou a dokonce se i těším na večerní rýži. Pátý den na novoluní se cítím čistá a lehká jako peříčko. Stálo to za to!

Další dny plynou krásně lehce a hladce. Pravidelně pozoruji svůj jazyk, na kterém se zrcadlí stav mého těla. Jazyk se postupně pročišťuje, již po týdnu odchází z těla přebytečná vlhkost a hlen a tělo se tak ozdravuje. Trošku potíže jsou najíst se někde v restauraci. Ve městě je z čeho si vybírat, horší je to u výletů, vesnických hospod a benzínek. V nejhorším to ale na chvilku vydržím o zelném či jiném salátu. Grilovanou zeleninu také připravují skoro všude. Horší je to s deserty, veganské prakticky nejsou k dostání.

Chutě na vyloučené potraviny mě nijak netrápí, každý den si vařím a tím své chuťové buňky zasytím. Zima mi není (používám prohřívající koření), naopak s přibývajícími dny cítím příliv energie. Že by ta strava byla takhle zázračná? Proč by ale na zdravý styl stravování nepřešlo víc lidí?  Chápu je, jak je chápu! Vzdát se tolika chutí a vůní ve prospěch jiných. Omezovat se při nákupech i stravování v restauracích, kavárnách, vysvětlovat rodině i kamarádům, co všechno nejím. Ale ten pocit až nesnesitelné lehkosti bytí, ten za to stojí! Střih a přesun v čase. Píše se 11. 2. 2015 a já zakončuji svoji veganskou výzvu večeří s pečenou sladkou batátou a čerstvým zelím. Mňam, to byla dobrota!

Postřehy a přínosy z 31denní veganské výzvy

  • chuť na sýr jsem měla jen kolem úplňku a po sportu venku v přírodě (mám vyzkoušené, že lze doplnit droždím)
  • nahrazení desertů sušeným ovocem a raw tyčinkami je super (nicméně v kavárně je neseženete)
  • zjistila jsem, jak málo jím ořechy, důsledkem je myslím malinký lišej, který se mi po měsíci klube pod okem (jasná zpráva, že musím jídelníček lépe poskládat)
  • ranní šťávy jsou skvělá věc, která mě neuvěřitelně nabíjí energií (a 10 minut času denně za to stojí)
  • každý den si něco uvařit nebo myslet na to, abych se dobře najedla, je perfektní
  • sice jsem něco malinko zhubla, ale cítím se skvěle a plná síly
  • zdravá strava skutečně povznáší ducha!

A na závěr bych se ráda poklonila všem veganům, kteří se dokáží stravovat zdravě a vyváženě.

S láskou k jídlu, Michaela

Bonus: můj oblíbený zimní recept plný letních vůní

Pečené batáty a jiná kořenová zelenina s kokosem připravené v troubě na dřevo Recept pro 1-2 osoby:

  • Batáty – 2
  • Mrkev – 1
  • Řepa – 1 menší
  • Cibule – 1 (všechna tato zelenina lze sehnat vypěstovaná v ČR)
  • Dužina z kokosu – 2 lžíce (může být i kokosové mléko nebo strouhaný kokos na chuť)
  • Kokosový olej – 2 lžíce (ideálně krásně voňavý bio a lisovaný za studena)
  • Tandori masala – 1 lžíce (nebo jiná indická směs koření na pečení, doporučuji směs v bio kvalitě od Sonnentoru, krásně voní a chutná)
  • Sůl

V rozehřáté troubě rozpalte olej, zasypte kořením a nechte chvilku rozvonět v troubě. Přidejte na přibližně stejně velké kousky nakrájenou zeleninu, kokosovou dužinu, sůl a vše promíchejte tak, aby se zelenina obalila v koření. Přiklopte a pomalu pečte na cca 150° C v troubě asi 1 hodinu až do úplného změknutí. Délku samozřejmě přizpůsobte typu trouby. Krásný chuťový i voňavý zážitek!

Autorkou článku je Michaela Nováková. www.simbis.cz

Štítky: jak vařit, jídlo, recept, veganské, veganství, zdravé